۱۳۹۲ مرداد ۵, شنبه

به بهانۀ چهلمین سال درگذشت بروس لی



شماره 134/ پنجشنبه 3 اسد 1392/ 25 جولای 2013
بروس لي اسطوره ي سينماي رزمي، استاد هنرهاي رزمي، بازيگر فلم هاي رزمي، نظريه پرداز و بنيانگذار سبك رزمي جيت كاندوست. او در 27 نومبر 1940 در سانفرانسيسكو بدنيا آمد و در دنياي سينماگري شهرت بسزايي را كسب كرد. بسياري او را يكي از تأثيرگذارترين رزمي كاران قرن بيستم و يكي از نمادهاي فرهنگي دانسته اند.
با ورود خود به سينما اين افسانه ي سينماي رزمي توانست راه را براي رزمي كاران سينمايي بعد از خود باز كند، كه جكي چان و جت لي نمونه هاي خوبي از پيروان سبك او در سينما ميباشند. بروس لي در 20 جولاي 1973 در حاليكه 32 سال سن داشت به شکل مرموزي از دنيا رفت.Ÿ

۱۳۹۲ تیر ۲۷, پنجشنبه

جاوید شریف: در گذشته معیار برای هنرمند شدن وجود داشت

شماره 133/ پنجشنبه 27 سرطان 1392/ 18 جولای 2013
Foto(2)
جاوید شریف خواهرزاده هنرمند شناخته شده افغانستان حبیب شریف میباشد که آهنگ هایش در میان نسل جوان طرفداران زیادی دارد، بنابه تقاضای خوانندگان گفتگویی با ایشان انجام داده ام که آنرا میخوانید:
بابک: جاويد شريف كيست مختصر در مورد زندگي تان بگوئيد؟
جاوید: اسم من احمد جاوید است تخلص اصلی من درانی است وشریف تخلص هنری ام میباشد. این تخلص را به خاطریکه مامایم و استاد من حبیب شریف که در قسمت موسیقی من را تشویق نموده بود و رهنمایی کرده بود از همان لحاظ من گذاشتم. در شهرکابل تولدشده ام مکتب را درافغانستان تمام کرده ام وبعداً درخارج از کشور دردورشته تحصیلات عالی خود راتمام کردم، در رشته انجنیری مخابرات و رشته مدرسی در زبان روسی و فعلاً در شهر بن آلمان زندگی میکنم.
بابک: اولين آهنگ تان كدام است و اولين آهنگ خود را در همكاري با كي ساختيد، تا حال چند آلبوم تصويري داريد وچند آهنگ شنيداري؟
جاوید: اولین آهنگی را که من در رادیو افغانستان اجرا کردم به کمک مامایم و استادم حبیب شریف بود یکی از آهنگ های سابقه هندی بود. حدود زیادتر از بیست تا بیست پنج آهنگ تصویری دارم و زیاد تر از هفتاده وپنج تا هشتاد آهنگ صوتی یا شنیداری دارم
بابک: شما مجرد هستيد یا متاهل و استقبال علاقمندان از خودت چطور است ؟
جاوید: من متاهل هستم استقبال علاقه مندان همیشه با محبت و با تشویق زیاد با من بوده است که یکی از دلیل موفقیت و کامیابی من هم تشویق همیشه گی علاقه مند ان من است.
بابک: میگویند شما اولين هنرمند در افغانستان هستيد كه به محافل خوشي مردم چون عروسي زياد آهنگ سروده ايد وهميشه آهنگ هاي تان در محافل خوشي ورد زبان ها است چه باعث شده كه اين آهنگ هارا بسازيد؟
جاوید: چرا من آهنگ های زیاد برای محافل تهیه نموده ام، چون در بسیاری از محافل ما آهنگ های نداشتیم که مطابق همان مراسم باشد مثلاً (آهنگ شام عروسی، آهنگ آغا داماد، آهنگ شاه آمد و شاه آمد) این آهنگ ها را به خاطری تهیه نموده ام که مطابقت کند با همان مراسم که هموطنان ما دارند یعنی مراسم خوشی، به همین دلیل این آهنگ ها را سروده ام.
بابک: هنرمند (داخلي و خارجي) مورد علاقه ات كيست و كي را الگوي رفتار هنري تان قرار ميدهيد؟
جاوید: هنرمندان داخلی و خارجی ماشا ا لله تعداد شان زیاد است من هر هنرمندی که خوب خوانده به آهنگش گوش داده ام و از آن آموخته ام اگر قرار باشه نامشان ره بگیرم وقت زیاد در بر میگیرد به خاطریکه تعداد شان فوق العاده زیاد است.
بابک: درمورد خانواده تان بگوئيد شما به يك خانواده نامدار در موسيقي افغانستان ارتباط داريد، مامای شما جناب حبيب شريف يكي از چهره های شناخته شده است در قسمت موسيقي تان چه قدر باشما همكاري ميكنند؟
جاوید: خوب در قسمت موسیقی که خانواده ما زیادی از اعضایش به موسیقی رو آورده اند استاد مامایم حبیب شریف اولین کسی بود که در خانواده ما رو به موسیقی آورد بعداً ماما های دیگر من هم در وقت و زمانش موسیقی می نواختند بعضی آلات موسیقی را و همچنان دو پسر مامایم که پسرمامای خرد من هستند رامین جان و عمر جان شریف آنها هم به موسیقی دسترسی دارند وهنرمندان خوبی هستند در سابق مامایم حبیب شریف زیاد همرای من کمک میکرد در اولین گام ها و موقعی که من تازه به موسیقی رو آورده بودم کسی که من را در این راه کمک کرد مامایم بود.
بابک : شعر و كمپوز آهنگ ها را كي براي شما انتخاب ميكند و شعر هايتان را بيشتر از كدام شعرا انتخاب ميكنيد؟
جاوید: کمپوز آهنگ ها را در شروع خودم کمپوز میکردم و در این اواخر صد در صد آهنگ هایم را خودم کمپوز میکنم و اشعار آهنگ ها را از کتاب ها و بعضی اوقات از شعرای عزیز مان همچون نسیم امیری که در آلمان زندگی میکند یا آقای یوسفی که در هلند تشریف دارند ویا بعضی دوست های دیگر که دست اندکار هستند در قسمت شعر از آنهامیگیرم.
بابک : استفاده شما از انترنت چطور است در رابط با اين كه علاقمندان تان را با شما نزديك سازد و در صفحه فيس بوك خود چند هزار هوا دار يا فن داريد؟
جاوید: از صفحه انترنت یا صفحه فیس بوک طبیعی است که مثل همه ی مردم دنیا من استفاده میکنم همچنان پاسخ به پیام ها ویا ایمیل علاقه مندان خود را همیشه کوشش میکنم که بدهم در صورتیکه وقت داشته باشم، همچنان فیس بوک بهترین راه ارتباطی من با علاقه مندان من است و تعداد علاقه مندان در دو صفحه فیس بوکی که دارم در حدود پنچهزار نفر در هر صفحه ام است.
بابک: در اين روز ها كدام كار جديدي براي علاقمندان تان روي دست داريد؟
جاوید: بلی در این روز ها من یک آهنگ جدید خود را به نام (با همی) بایکی از دوست هایم که هنرمند تازه کار است به نام احمد جاوید و هم نام من هم است در آلمان زندگی میکند ما یکجا آهنگ تهیه کردیم که ویدیویش را در تلویزیون ها شما حتماً مشاهده کرده اید و پیام این آهنگم به مردم افغانستان پیام همبستگی است، کمپوز آهنگ از خودم است وشعرش از بانو نظیفه یعقوبی است. انشا ا لله در شروع ماه سپتامبر یک آهنگ جدید دیگر به بازار خواهد آمدو در تلویزیون ها نشر خواهد شد فعلاً این آهنگ جدیدم در رادیو وطندار نشر میشود.
بابک : درمورد اين بگويی که تا حال در چند جشنواره اشتراك كرده اید و چند جايزه گرفته اید؟
جاوید: من تا حال در شش جشنواره اشتراک کرده ام که در پنج جشنواره تلویزیونی تلویزیون آریانا ویکی هم جشنواره به نام (big apple music) که در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا بود در آن جشنواره لقب بهترین آواز خوان افغانستان را برای من دادند. ودر پنج جشنواره تلویزیون آریانا هم من برنده پنج جایزه شده ام که از آن جمله سال 2008 و 2012 به حیث بهترین آواز خوان سال شناخته شدم.
بابک: شما هنرمندي هستيد كه آهنگي كه ميسازيد بسيار به زودي چنگ ميزند به دل مخاطب تان و مورد استقبال قرار می گیرد، دليل اين مسأله را در چه ميدانيد؟
جاوید : خوب اینکه چرا آهنگ من به دل شنونده من چنگ میزند امکان دارد که یکی از دلایل آن این باشد که چون من شنونده خودرا احساس میکنم، چون من ذوق شنونده خود را درک میکنم و مثل اینکه یک ارتباطی روحی بین من وعلاقه مندانم وجود دارد و وقتی من از قلبش احساس کردم که چه در دل دارد و چه میخواهد کوشش میکنم همان چیز را برایش بسازم آنچه را که میخواهد تا مورد علاقه اش قرار گیرد. من مطمئن هستم که این هم یکی از دلایل عمده است.
بابک : جاويد جان چه وقت به افغانستان باز ميگرديد براي اجراي برنامه ها به علاقمندانتان؟
جاوید: هر وقت که خواست خداوند بود وهر وقت که امکاناتش بود واشخاصی که برنامه های کنسرتی ر ا میگیریند اگر پیشنهاد شودازطرف شان انشا ا لله که حتماً در کدام برنامه کنسرتی در افغانستان شرکت میکنم
بابک: اگر يك ارزيابي داشته باشيد، موسيقي امروز افغانستان موثر است يا موسيقي ديروز افغانستان؟
جاوید: ارزیابی موسیقی فعلی افغانستان با موسیقی گذشته یک اندازه مشکل است، در گذشته ها شرایط در افغانستان قسم دیگری بوده برای موسیقی و فعلاً قسمی دیگری است. مثلاً درسابق هنرمندان زیادتر میآموختند و هنرمندان مستعد تر بودند پخته تر بودند و دلیلش این بود که میرفتند نزد استاد ها و به شکل حرفه یی میآموختند موسیقی را و دوم اینکه اگر درآن زمان کسی میخواست به موسیقی رو بیاورد رسماً ازطریق رادیو تلویزیون افغانستان انتخاب میشد و در آنجا استاد ها بودند کمسیون بود که کنترول میکردند . مثلاً اگر کسی نمیتوانست خوب بخواند و به معیار برابر نمی بود او را اجازه نمیدادند. اما متاسفانه فعلاً همچو یک چیزی نیست و وجود ندارد نه کدام کنترولی وجود دارد و نه کدام نهادی برای کنترول کردن که قضاوت کنند. حالا هرکس با امکاناتی کمی که دارد یک آهنگ ضبط میکند یک ویدیو را ضبط میکند و عرضه میکند به بازار وکسی نیست که بگوید آیا این فرد خوب میخواند و یا نه، متاسفانه این تفاوت بزرگی بین موسیقی سابق و موسیقی فعلی افغانستان وجود دارد. اما یک مسأله را باید فراموش نکنیم که فعلاً جوانانی که میخوانند این ها در شرایطی کلان شده اند که در حدود زیاد تر از سی سال جنگ بوده در افغانستان، اکثریت این هنرمندان زمانیکه تولد شدند در شرایط جنگی تولد شدند و حالا هم که موسیقی افغانستان را تا اندازه آنها پیش میبرند آفرین شان به خاطریکه امکاناتی که درسابق در افغانستان بود فعلاً درافغانستان وجود ندارد. خوب به هر صورت ما امید وار به بهتر شدن موسیقی افغانستان هستیم. وانتظار ما از هنرمندان سابقه ی کشور این است که این جوانان تازه کار را همیشه تشویق کنند به جای اینکه همیشه آنها را سرکوب کنند و یا بگویند تو بی( سر )میخوانی و بی( لی )میخوانی ویا بگویند که هنرمندان سابق خوب بود هنرمند های فعلی بد است . به نظرمن این درست نیست باید هنرمندان سابق دست هنرمندان تازه را بگیرند و کمک شان کنند و رهنمای شان باشند و همچنان نقش مسوولین تلویزیون ها ودر کل رسانه ها بسیار مهم است و میتوانند جوان های تازه کار را سمت و سو بدهند بخاطری نقش رسانه ها مهم است که آنها برای نشر آهنگ یک معیار داشته باشند، یعنی هر آهنگی را نشر نکنند و باید مسایل بازرگانی را کنار بگذارند و کسانیکه واقعاً میتوانند بخوانند و باهم رقابت کنند فرصت داده شود برایشان در این صورت هم کار خوب میشود و هم یک معیار به وجود میاید.Ÿ

۱۳۹۲ تیر ۲۰, پنجشنبه

مـردم جهـان در مورد اروپا و فرهنگ آن چه فکر میکنند؟

شماره 132/ پنجشنبه 20 سرطان 1392/ 11 جولای 2013 انستیتوت «گوته» در یک نظرسنجی که در ۳۰ کشور جهان به صورت آنلاین انجام شده، نظر مردم در مورد اروپا، فرهنگ این قاره، مهم‌ترین بنا، بهترین غذای ملی و مهم‌ترین سیاستمدار را پرسیده است. که نتایج را در این گالری عکس مشاهده کنید:
1
چه چیز اروپایی‌ها را به هم پیوند می‌دهد؟ برترین هنرمندان اروپا کدامند و کدام کشور بهترین غذا را دارد؟ این‌ها پرسش‌هایی بوده است که انستیتوت گوته آلمان پاسخ‌شان را در یک پروژه تحقیقاتی اینترنتی از ۲۲ هزار نفر از ۳۰ کشور جهان جویا شده است. دمکراسی، دن کیشوت و داووینچی بهترین ‌امتیازها را گرفته‌اند.
2
بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از «فرهنگ» به عنوان عامل پیوند اروپایی‌ها با یکدیگر نام برده‌اند. «روحیه همبستگی» و «آزادی سفر» نیز از موارد دیگری بوده‌اند که پاسخ‌دهندگان بر سر آن اتفاق نظر داشته‌اند. به باور تمام این افراد مهمترین دستاورد اروپا برای فرهنگ جهان «دمکراسی» بوده است. با اختلاف اندکی پس از دمکراسی، موسیقی کلاسیک و صنعت چاپ قرار گرفته است.
3
بر پایه نتایج به دست آمده از این نظرسنجی مصری‌ها یکی از مللی بوده‌اند که علاقه زیادی به آلمان و فرهنگ این کشور دارند. در این نظرسنجی ۲۹۴ مصری شرکت کرده‌اند. ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان مصری گفته‌اند که از بین تمام کشورهای اروپایی بیش از همه مایل هستند تا مدتی را در آلمان زندگی کنند. برای ۸۱ درصد از آنها آلمان بیش از سایر کشورهای اروپایی تصویرگر آینده اروپاست.
4
پاسخ‌دهندگان مصری نیز همانند دیگر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی برج ایفل را مهم‌ترین بنای اروپا نامیده‌اند. (با ۲۵ درصد) البته پاسخ به این سئوال نشأت گرفته از ملیت پاسخ‌دهندگان نیز بود‌، مثلا اکثر یونانی‌ها آکروپولیس و ایتالیایی‌ها کولیزیوم را به عنوان مهمترین بنای اروپا خوانده‌اند. نکته جالب توجه در این بوده که از نظر فرانسوی‌ها دروازه براندنبورگ در برلین شایسته کسب این عنوان است.
5
انتخاب بهترین فیلم اروپا البته کار آسانی نبوده است. جایگاه اول با ۸ درصد به فیلم ایتالیایی «زندگی زیباست» تعلق گرفته و پس از آن «زندگی دیگران» محصول آلمان در رده دوم جای گرفته است.
6
در شاخه «مهمترین هنرمند» لئوناردو داوینچی با ۲۵ درصد نخستین مکان را به خود اختصاص داده است.
7
دن کیشوت شخصیت رمانی به همین نام به قلم میگل سروانتس، نویسنده اسپانیایی، از نظر اکثریت پاسخ‌دهندگان مؤثرترین شخصیت ادبیات اروپا شناخته شده است. البته دن کیشوت مکان اول را در تمام کشورها از آن خود نکرده، برای مثال در کشورهای بالتیک «پی‌پی جوراب بلنده» شخصیت داستانی نوشته آسترید لیندگرن از سوی پاسخ‌دهندگان انتخاب شده است.
8
در انتخاب مهم‌ترین سیاستمدار اروپا نتیجه غافلگیر‌کننده بوده است. هیچ‌کدام از سیاستمداران تاریخی مکان اول را از آن خود نکرده‌اند زیرا از منظر پاسخ‌دهندگان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، شایسته دریافت این عنوان بوده است. پس از او وینستون چرچیل، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و در جایگاه سوم ویلی برانت، صدراعظم آلمان در دهه ۱۹۷۰ قرار گرفته‌اند.
9
برای بیشتر پاسخ‌دهندگان چاپ با اهمیت‌ترین اختراع قاره اروپا بوده است. نخستین ماشین چاپ (تصویر) در قرن ۱۵ میلادی توسط یوهانس گوتنبرگ، زرگر آلمانی، اختراع شد. ساخت ماشین بخار در بریتانیا و ساخت نخستین اتومبیل در آلمان به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
10
نواک جوکوویچ، تنیس‌باز متولد صربستان با کسب ۱۰ درصد بزرگترین ورزشکار اروپا از دید شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انیستیتوت گوته بوده است. البته کسب این جایگاه تا اندازه زیادی مدیون مشارکت پاسخ‌دهندگان صرب بوده است که ۷۲ درصد از آنها به او رأی داده‌اند. میشائیل شوماخر، راننده مسابقات فرمول ۱ و دارنده رکورد جهانی از آلمان با ۷ درصد در مکان دوم و راجر فدرر تنیس‌باز شهیر سوئیسی در مکان سوم جای گرفته‌اند.
بقیه در آینده

۱۳۹۲ تیر ۱۳, پنجشنبه

هشت راهکار برای تمرکز بیشتر و یادگیری بهتر

شماره 131/ پنجشنبه 13 سرطان 1392/ 4 جولای 2013

چه راه‌کارهای عملی و قابل دسترس برای افزایش قابلیت مغز برای یادگیری بیش‌تر در مدت زمان کم‌تر و تمرکز بیش‌تر بر امور وجود دارد. این گزارش هشت راهکار ساده را توضیح می‌دهد.برای مغز انسان قابلیت‌های گوناگونی در نظر گرفته شده است اما چطور می‌توان قابلیت این عضو بدن را برای هر چه بیش‌تر و سریع‌تر عمل کردن افزایش داد؟ به گزارش هافینگتون پست مولف کتاب "ذهن خود را... سازماندهی کنید، زندگی خود را سازماندهی کنید" تلاش می‌کند به این پرسش که چطور می‌توان مغز خود را به بالاترین میزان عملکرد رساند پاسخ دهد.
"هافینگتون پست" بر اساس محتوای این کتاب سه راهکار ساده را به مخاطبان خود برای ارتقای عملکرد مغز پیشنهاد داده است که در این‌جا نقل می‌شود.

۱- از بخش منطقی مغزتان بهره ببرید

پاول همرنس، استادیار دانشکده روانپزشکی دانشگاه هاروارد می‌گوید: «به‌هم ریختگی اغلب ناشی از اضطراب و ترس است.» با انجام اموری نظیر بررسی حساب‌های بانکی یا مرور لیست‌ وظایف روزانه شغلی یا خانگی کارایی بخشی از مغز که مربوط به انجام امور منطقی‌ست افزایش و تفکر منطقی به انجام موثرتر وظایف می‌انجامد.

۲- لیست کارهای روزانه را در ذهن خود سامان دهید

اولین کاری که صبح انجام می‌دهید این باشد که وظایف آن روز را به نوبت در ذهن خود مرور کنید. درست کردن یک لیست انجام وظایف در مغز به فعال شدن آن بخش از مغز که مربوط به استفاده از اطلاعات پیچیده است یاری می‌رساند. تلاش کنید تا وظایف خود را به ترتیب مرور کنید. در این زمان بهتر است از انجام کارهای جانبی خودداری شود.

3- به خودتان زنگ تفریح بدهید

پاول همرنس می‌گوید که به رغم قدرت چشم‌گیر مغز، این عضو محدودیتی هم در رابطه با آن‌چه انجام می‌دهد دارد. او می‌گوید بیش‌تر افراد بالغ تنها می‌توانند حدود ۶۰ دقیقه بر یک موضوع تمرکز کنند. او پیشنهاد می‌دهد که برای ارتقای تمرکز خود هر ۶۰ دقیقه کارتان را متوقف و برای مثال چرخی در اطراف بزنید. هر فعالیت جدیدی در این زمان می‌تواند به دوباره به کار انداختن مغز و آماده کردنش برای بازگشت به سوی کار در حال انجام یاری رساند.

جدا از پیشنهادهای فوق که بیش‌تر جنبه ذهنی دارند، چند پیشنهاد نیز وجود دارد که به راحتی انجام‌پذیر و عملی هستند. از طریق راه‌های پیشنهادی زیر می‌توان میزان تمرکز و کارایی را افزایش داد.

۱-بر خلاف انتظار تمرکز در محیط بسیار آرام چندان ممکن نیست. صداهای محلی اگرچه نباید زیاد بلند باشد اما محیط فعال و دارای انرژی نسبت به محیط بی‌حرکت و ساکت به افزایش تمرکز و ارتقای فعالیت بیش‌تر یاری می‌رساند.

۲- موقع تمرکز چیزی بجوید. وقتی موقع تمرکز آدامس بجوید نتیجه تمرکز بهتر خواهد بود.

۳-سه بار در هفته و هر بار برای یک ساعت به فعالیت‌های بدنی‌ای نظیر دویدن، پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری بپردازید. این کار را برای شش ماه ادامه دهید. این کار تا ۲۰ درصد سرعت یادگیری شما را افزایش می‌دهد.

۴-صحبت با خود موقع یادگیری می‌تواند یادگیری را موثرتر کند. بر اساس یک تحقیق حتی دونده‌هایی که هنگام دویدن با خود حرف می‌زنند سریع‌تر می‌دوند. منظور از حرف زدن با خود استفاده از کلماتی کلیدی نظیر "اوکی"، "عالی"، "حالا شد" و "یا همینطوری درسته" و ... است.

۵- اگر زبان دیگری جز زبان مادری خود می‌دانید در مواقعی که خصوصا می‌خواهید منطقی باشید از آن زبان برای فکر کردن استفاده کنید. مثلا هنگامی که می‌خواهید تصمیمی مالی بگیرید. Ÿ

منبع :Dwفارسی

سعدی محسنی: آزادی رسانه های افغانستان عقبگرد ندارد

شماره 131/ پنجشنبه 13 سرطان 1392/ 4 جولای 2013

سعد محسنی، رئیس موبی گروپ، و تام فرستون، مؤسس ام تی وی و یک خلاق رسانه ای، می گویند پیشرفت رسانه ها در افغانستان در ۱۲ سال گذشته بی سابقه بوده و آزادی های حاصل شده، بویژه آزادی بیان، برگشت ناپذیر است.

محسنی و فرستون که به روز دوشنبه در یک بحثی در «فستیوال ایده های اسپن» در ایالت کولورادوی امریکا صحبت می کردند خواستار مصوونیت رسانه ها و خبرنگاران از هرگونه  محدودیت و اذیت توسط دولت شدند.
آقای محسنی از چندین برنامه تلویزون طلوع نام برد، که به باور او، در ایجاد و تقویت گفتمان آزاد میان شهروندان افغانستان، بسیار مؤثر بوده اند. محسنی گفت «از آنجا که دولت و قضاء (در افغانستان) ضعیف است مردم از طریق رسانه ها مشکلات شانرا مطرح می کنند، طور مثال در باره فساد اداری صحبت می کنند.»

تام فرستون گفت اگر چه رسانه های آزاد در افغانستان محصول ۱۲ سال گذشته است اما افغانستان را  از ابعاد مختلف، دگرگون کرده است.

پس از ۲۰۱۴

در افغانستانی که ۱۲ سال پیش حتی یک شبکه تلویزون فعالیت نداشت حالا دهها شبکه تلویزونهای غیردولتی نشرات دارد. شمار رادیوها از مرز ۲۰۰ گذشته و اضافه بر دها روزنامه و گاهنامه چاپی، عرضه خدمات رسانه ای از طریق انترنت به سرعت افزایش میابد.

آنچنانی که نقش مالی و سیاسی کشورها و سازمانهای کمک کننده در ایجاد بازار پر رونق رسانه ها در افغانستان مهم بوده است، پایان جنگ امریکا در افغانستان و بیرون شدن نظامیان خارجی از این کشور  در سال ۲۰۱۴ نگرانی های زیادی را در باره بقای رسانه ها ایجاد نموده است.

اگر چه رئیس موبی گروپ (شرکت  که بیشتر از ده بنگاه رسانه ای چون تلویزون های طلوع، طلوع نیوز، لمر و رادیویی آرمان و ارکوزیا، اندیشه گاه، مجله سیین، باربود و غیره دارد) برای آغاز و پیشرفت فعالیت هایش از دولت امریکا کمک دریافت کرده است، اما سال ۲۰۱۴ را پایان راه نمی داند.

آقای محسنی می گوید «ما دامنه فعالیت های خویش را توسعه داده و به یک شرکت رسانه ای منطقه ای گسترش یافته ایم. پنجاه در صد کار ما بیرون از افغانستان است.»

در زمان حاضر موبی گروپ حدود یک هزار کارمند دارد که هشت صد تن آنها، در افغانستان استند.

تام فرستون و سعد محسنی می گویند استعدادهای بوجود آمده در رسانه های افغانستان می توانند در بازارهای منطقه خدمات عرضه کنند. موبی گروپ، بطور مثال، فرصت ها را در بازارهای لیبیا، عراق، ایران و ترکیه جستجو می کند.
نگرانی های سیاسی

اضافه بر نگرانی های اقتصادی، انتقال سیاسی افغانستان در سال ۲۰۱۴ مایه نگرانی شماری از رسانه ها است.

در حالی که تلاش ها در درون و بیرون افغانستان برای مذاکرات صلح با طالبان جریان دارد، برگشت طالبان به قدرت، به باور برخی ها،‌ می تواند آزادی رسانه ها و بیان در افغانستان را محدود سازد.

سعد محسنی می گوید طالبان در میان مردم افغانستان محبوبیت ندارند اما انتخابات و انتقال سیاسی در سال آینده را سرنوشت ساز می داند.

او گفت «طالبان شاید در میان کمتر از ده در صد نفوس افغانستان حمایت داشته باشند اما آینده را حضور نظامی امریکا پس از سال ۲۰۱۴ و انتقال سیاسی تعیین خواهد کرد.»

به باور محسنی، که در کشورهای غربی بنام مغول رسانه ای افغانستان شهرت دارد،  حتا اگر اوضاع سیاسی نامساعد شود و فعالیت رسانه های آزاد را محدود سازد،‌ افغانها به ماهواره و انترنت بحیث منابع آزاد توسل خواهند جست.Ÿ