۱۳۹۳ مهر ۸, سه‌شنبه

شاه بانوی آواز جهان

 

اکتبر 1, 2014
شماره (194)چهارشنبه 9 میزان 1393 / 1 اکتوبر 2014
یه بهانه هشتاد و چهارمین سالروز لتا منگیشکر
images02I5XUUY
لتا منگیشکر نخستین فرزند دومین همسر دینانات منگیشکر، در 28 سپتامبر سال 1929 در منطقه ی سیک شهرک اندور ایالت مدهیا پردیش به دنیا آمده، مادرش سهدا متهی نام داشت.
پدر لتا اصلاً از شهر گوا، از متصرفات پرتگال در آن وقت بود. لتا جی سه خواهر و یک برادر داشت.
پدر لتاجی كه خود هنرمند ناتک و تیاتر بود، او را به سن پنج سالگی در تیاتر به کار گماشت و او تمرین آواز خوانی را نیز در همین وقت شروع کرد.
لتاجی زمانی که در سنگیت ناتک کار میکرد اولین درس های موسیقی را نزد پدرش می آموخت.
پدرش از هما ن ابتدا مخالف آواز خوان شدنش در فیلم ها بود.
لتا جی اولین آهنگ خود را به زبان مرا تهی برای فلمی بنام kuti hasal در آغاز سال ۱۹۴۲ سرود.
ولی در آخرین لحظات آوازش از فیلم حذف گردید.
پدر لتا جی در سال ۱۹۴۲ از یک بیماری قلبی فوت کرد، و مسؤولیت تمام فامیل به دوش او گذاشته شد، او برای امرار معیشت خانواده، تصمیم گرفت كه با ادای نقش های کوچکی در فیلم های مراتهی و هندی امرار معاش نماید. ولی دست آوردش در این گستره ناچیز بود.
لتا جی كه بعد ها نامهای چون ملکه میلودی، بلبل دنیا و… را کمایی کرد و هنرمندی گردید كه هیچکس را توان رقابت با او نبود، در حال فقر و تنگدستی در تلاش روزی بود.
او در سال ۱۹۴۵، با میانجیگری و واسطه غلام حیدر، نزد s.mukar ji رفت. حیدر از مکرجی تقاضا نمود كه در فیلم هایش یکی دو آهنگ لتا جی را قبول کند. نامبرده پس از شنیدن آواز لتا جی با خشم و سبکسری آنرا رد نمود.
خود لتاجی در این مورد گفته است: « حیدر صاحب در حالیکه دست مرا گرفته و به طرف ایستگاه راه آهن روانه بود گفت: بیا لتا جان كه برویم، ولی بیادت باشد كه یکروز فیلم و آهنگ سازان برای اینکه برای شان بخوانی به پاهایت خواهند افتید.»
لتا جی به پاسخ این پرسش كه چرا هنر پیشه سینما یا تیاتر نشد گفته است که: « از همان اول از » میک اپ » خوشم نمیآمد در گریه و خنده خراب میشد باید هر لحظه تازه میشد، آدم را آزار میداد.» پیرامون رقابت هایش بویژه با آشا بهوسلی خواهرش، لتا جی گفت:
«آشا مانند اولاد منست من با او رقابت ندارم اما شوهرش نمیدانم چرا در اوایل از من خوشش نمی آمد.
او ۱۲ سال اجازه نداد كه آشا را ببینم من آشا را دوست دارم.
نخستین تخلص لتا جی، «هریدایا» بود. پدرش به خاطریکه نام شهر زاد گاهش در گوا، «منگیشی» بود، نام خانوادگی را به «منگیشکر» تبدیل نمود.
لتا منگیشکر كه آواز خوانی را با قبول محنت و محرومیت در سیزده ساله گی آغاز کرد، در موجودیت حریفان نامداری چون شمشاد بیگم، نورجهان بیگم، گیتا رای ،ثریا و زهرا بایی امبلی والی، موزیک سازان در اوایل کمترین آهنگ خود را جهت اجرا به او میدادند، پس از چند سال محدود اوضاع قسمی بدل شد كه کمتر موزیک سازی آهنگهای خود را به غیر از لتا جی به دیگران میدادند.
لتا جی تا سال ۱۹۸۴ جمعا سی هزار پارچه آهنگ سروده بود كه این رقم در سال ۱۹۹۶ به ۴۵۰۰۰ و تا امروز به زیاد تر از پنجاه هزار آهنگ به زبانهای گوناگون مردم هندوستان رسیده است.
برخی روایت های جدید این تعداد را شصت هزار میگوید.
بهر صورت لتا جی با سرودن پنجاه هزار آهنگ یا بیشتر از آن، ریکا رد دار «آواز خوان دارای بیشترین آهنگ در طول تاریخ جهان» میباشد.
لتا جی اولین آهنگ به زبان اردو را از فیلم «آپ کی سوا می» سرود. او به همراهی اشا و نور جهان بیگم در فیلم «بری ماه» در سال ۱۹۴۷ نقش ادا کرد. او در اوایل از نور جهان تقلید میکرد ولی بسیار زود روش مستقل خود را اتخاذ نمود.
لتا جی با سرود معروف «ایی گا، آنی والا» در سال ۱۹۴۸ بر پله ی نخستین شهرت پا گذاشت، این آهنگ از فیلم «محل» به هرویینی مدهو بالا هنرپیشه زیبای بالیود، بود.
در ابتدا لتا جی دارای لهجه ی مهارا شترایی بود كه بیشترینه مورد ایراد دلیپ کمار هنر پیشه ی نامدار قرار گرفت.
لتا جی با فراگیری دقیق درس های ارد و از نزد معلمی بنام شفیع این کمبود را رفع کرد.
بعد از فیلم محل لتا جی با سرودن آهنگ های فیلم های « دلاری ۱۹۴۹، برسات و انداز ۱۹۴۹ » بر پله های ناموری یکی پس از دیگر بالا شد.
هنرمندان آواز خوان مرد مانند طلعت محمود، مکیش، محمد رفیع، منادی و پسان تر ها مهندر کپور و کیشور کمار همه و همه در صدد دوگانه خوانی با لتا جی بودند.
لتا جی طی این سال ها علاوه از آواز خوانی به زبانهای گوناگون سرزمین افسانوی بهارت (هند) در دیگر گستره های هنری نیز استعداد خود را آزمود.
در سال ۱۹۵۵ موزیک آهنگ های فیلم مرا تهی بنام «رام رام پهون» را ساخت.
و پسان تر (سالهای ۶۳ – ۶۵ – ۶۹) برای سه فیلم دیگر مراتهی نیز موزیک ساخت. همچنان او در همین سالها تولید (پرودیسری) یک فیلم هندی و سه فیلم مرا تهی را نیز به گردن گرفت و انجام داد.
انگیزه ی این که چرا لتا جی ازدواج نکرد را، برخی از روزنامه نگاران هندی، یک عشق ناکام عنوان کرده اند.
گفته میشود لتا جی در ایام جوانی و اوج شهرت عاشق طلعت محمود، غزلخوان مشهور هند شد که تا مدت طولانی اظهار نتوانست ولی زمانی که اظهار کرد، از جانب معشوق شیوه بی تفاوتی یافت که این امر با عث ورشکستگی او در زندگی شد.Ÿ
انترنت

افراد موفق و افراد نا موفق

 

اکتبر 1, 2014
شماره (194)چهارشنبه 9 میزان 1393 / 1 اکتوبر 2014
10696161_10152232589295947_1330085179344630871_n

۱۳۹۳ مهر ۱, سه‌شنبه

نحوه واکنش با راکتباران کنر محک کارایی حکومت جدید

 

سپتامبر 24, 2014
شماره( 193) چهارشنبه 2 میزان 1393 / 24 سپتمبر 2014
bak3
خموشی سوال بر انگیز آقای کرزی در دورۀ حکومتش در برابر هزاران راکتی که از پاکستان بر ولایت کنر میبارید وجهه و اعتبار آن حکومت را شدیداً نزد مردم لکه دار ساخت.
مردم از اینکه رییس جمهور کرزی به عنوان سر قوماندان اعلای قوای مسلح و رییس جمهور افغانستان شکایت نامه یی در زمینه به سازمان ملل نسپرد و حتا باری با جملات عاطفی از مقابله با آن حملات راکتی طفره رفت عمیقاً مأیوس و متأثر شدند و در اعتراض به لهجه آمیخته به جبن رهبران اعتراضات شان را با جمع آوری امضأها در طوماری چند متره از طریق بکتاش سیاووش نماینده مردم در ولسی جرگه یا مجلس نمایندگان به دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل سپردند.
نخستین جرقه های ارتقای اتوریته و اعتبار حکومت جدید در سطح ملی و بین المللی وابسته به واکنش و پیگیری این خواست مردم در سازمان ملل و واکنش در برابر راکتباران ها بر ولایت کنر میباشد تا دیده شود که حکومت جدید آیا این جرئت را خواهد داشت که از وجب وجب خاکش دفاع کند؟
از آغاز سال ۲۰۱۲ میلادی نظامیان پاکستانی بخش های مختلف خاک افغانستان را مورد هدف حملات موشکی قرار داده صدها خانه را ویران و ده ها هموطن ما را شهید و تعدادی را هم مجبو به ترک خانه هایشان کرده اند.
این اقدام به تجاوز از سوی نظامیان پاکستانی نقض جدی قوانین بین المللی به ویژه ضوابط و اصول منشور سازمان ملل از جمله ماده مربوط به منع استفاده از زور علیه دولت های عضو می باشد که به هیچ عنوان نمی توانداستفاده از زور و اقدام به تجاوز علیه یک کشور مستقل را توجیه کند .
سوگمندانه در برابر این اقدامات جنایتکارانه و غیر مسوولانه نظامیان پاکستانی دفتر دبیر کل سازمان٬ملل شورای امنیت و دفتر نمایندگی این سازمان در کابل خاموشی سوال بر انگیزی اختیار کرده اند که مایه تاسف مردم ما گشته است.
ما امضا کنندگان این نامه معتقدیم که اینگونه اقدامات جنایتکارانه باید با واکنش جهانی روبرو گشته و از دفتر دبیر کل سازمان ملل٬شورای امنیت و دفتر نمایندگی این سازمان در کابل خواستار اقدامات فوری برای پایان دادن به این ظلم آشکار و تخطی بین المللی نظامیان پاکستانی هستیم.
نوت: این نامه را هزاران شهروند افغانستان امضا کرده و به دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل سپردیم.
پاسخ یوناما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل به اعتراض نامه ی مردم افغانستان در پیوند به حملات موشکی پاکستان به خاک افغانستان
نیکلاس هیسم معاون دفتر سازمان ملل در افغانستان :
«ما درک می کنیم که این مساله مهم برای افغانستان است، و تا حد توان کوشش می کنیم تا این موضوع را با مقامات ذیربط در میان گذاریم.
این را از طریق ارتباطی که داریم در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح می کنیم و در ضمن با پاکستان در این مورد صحبت خواهیم کرد.»Ÿ10646990_10152354294190028_7244753077264494396_n
مقام ارشد ملل متحد طومار اعتراض در برابر حملات راکتی به ولایت کنر را دریافت کرد
چهارشنبه ۱۲ سنبله ۱۳۹۳: نیکلاس هیسم، یک مقام ارشد هیات معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان امروز با بکتاش سیاووش، یکی از نماینده گان مجلس دیدار کرد و طوماری را که در اعتراض به حمله های راکتی به ولایت کنر امضا شده بود را دریافت کرد.
این طومار ده متری حاوی امضا صد ها تن از مردم شهر کابل که بیشتر شان را جوانان دانشجو تشکیل می دهد امروز به دفتر یوناما تسلیم داده شد.
آقای هیسم، معاون فرستاده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت :» ما این واقعیت را درک می کنیم که جوانان افغان به تمام جنبه های زنده گی و آینده کشور شان توجه دارند.»
او افزود که سازمان ملل در افغانستان این مساله و موضوعات بسیاری را به عنوان منبع نگرانی مردم افغانستان جمعاوری کرده است که تا حد امکان به شورای امنیت و منشی عمومی در میان گذارد.
در این نشست آقای سیاوش گفت وقتی که ما مردم مان را از دست می دهیم و آنها راکت شلیک می کنند، این منصفانه نیست که به دلیل دوستی مان با پاکستان خاموشی اختیار کنیم. البته آنها برادران ما هستند اما ما می خواهیم که این مساله را از راه های قانونی حل کنیم.Ÿ
سایت اخبار یوناما

صلح را نمی توان با زور حفظ کرد

 

سپتامبر 24, 2014
شماره( 193) چهارشنبه 2 میزان 1393 / 24 سپتمبر 2014
anishtain
به بهانه روز جهانی صلح
۲۱ سپتامبر برابر با ۳۰ سنبله «روز جهانی صلح است. سازمان ملل متحد در پنجاه‌وهفتمین جلسه مجمع عمومی این تاریخ را به عنوان روز جهانی صلح انتخاب کرد. صلح یک آرمان کلی است و در سایه فرهنگ و مذهب تعریف های متفاوتی دارد.

افغانستان در لست غمگین‌ترین کشورهای جهان

 

سپتامبر 24, 2014
شماره( 193) چهارشنبه 2 میزان 1393 / 24 سپتمبر 2014
family-of-shahidan
یک نظرسنجی بین‌المللی( توسط موسسه گالوپ)، ۱۳۵ کشور جهان را براساس داشتن 5 مشخصه رتبه‌بندی کرده شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان را انتخاب کرده‌است.
این نظرخواهی دارای 5 معیار زیر است:
1. داشتن هدف
2. سلامتی بدنی
3. امنیت مالی
4. داشتن روابط اجتماعی مطمئین
5. رضایت از اجتماع
براساس نتايج نهايي، 10 كشور شاد جهان پاناما، كاستاريكا، دانمارك، اتريش، برزيل، ال‌سالوادور، اوروگوئه، سویدن،‌ كانادا و گواتمالا اعلام شده‌اند و كشورهايي كه با دريافت كمترين درصد دستيابي به 5 گزينه مورد نظر گالوپ به عنوان غمگين‌ترين كشورها انتخاب شده‌اند شامل ‌افغانستان، سوریه … هستند.Ÿ
انترنت

۱۳۹۳ شهریور ۲۵, سه‌شنبه

پایان عمر دموکراسی در افغانستان

 

سپتامبر 17, 2014
شماره( 192) چهارشنبه 26 سنبله 1393 / 17 سپتمبر 2014
demo
به بهانه روز جهانی دموکراسی
روز جهانی دموکراسی یک رویداد سالانه است که در ۱۵ سپتامبر، برگزار می‌شود. سازمان ملل متحد به منظور پشتیبانی از جنبش‌های ضد استبدادی ۱۵ سپتمبر یا ۲۴ سنبله را روز جهانی دموکراسی نامیده است.
مردم‌سالاری یک روش حکومتی است برای مدیریت کم خطا بر مردم حق مدار. که در آن فرد یا گروهی خاص حکومت نمی‌کنند بلکه مردم حکومت می‌کنند. گونه‌های مختلف دموکراسی وجود دارد و در جامعه بین‌الملل نیز شاهد چند گانگی دموکراسی هستیم.
در انتخابات ریاست جمهوری سال روان بزرنگترین لکه بدنامی به دموکراسی در افغانستان وارد شد که هرگاه قدرت فی مابین دو کاندیدا تقسیم شود، عمر دموکراسی در افغانستان به پایان میرسد

از پیامد های استفاده افراطی از فیسبوک در خانواده ها

 

سپتامبر 17, 2014
شماره( 192) چهارشنبه 26 سنبله 1393 / 17 سپتمبر 2014
مکالم

۱۳۹۳ شهریور ۱۸, سه‌شنبه

استبداد رای

 

سپتامبر 10, 2014
شماره(191) چهارشنبه 19 سنبله1393 / 10 سپتمبر 2014
کارتون

تصویر ها سخن میگویند

 

سپتامبر 10, 2014
شماره(191) چهارشنبه 19 سنبله1393 / 10 سپتمبر 2014
گرد آورنده : کاووس سیاووش
سگ
شادی عکاس
مهمانی سگها

۱۳۹۳ شهریور ۱۱, سه‌شنبه

من رویایی دارم

 

سپتامبر 3, 2014
شماره (190) چهارشنبه 12 سنبله 1393 / 3 سپتمبر 2014
به بهانه سالروز مارتین لوتر کینگ
m.lutarking

سلام سنگی و طاهر شباب هنرمندان شهیر سینما و موسیقی افغانستان

 

سپتامبر 3, 2014
شماره (190) چهارشنبه 12 سنبله 1393 / 3 سپتمبر 2014
salam

تصویر ها سخن میگویند

 

سپتامبر 3, 2014
شماره (190) چهارشنبه 12 سنبله 1393 / 3 سپتمبر 2014
تقدیم به نامزدان ریاست جمهوری
گرد آورنده : کاووس سیاووش
ghor
دایکندی
کودک