۱۳۹۱ شهریور ۲۶, یکشنبه

مبارزه مدنی در راه آزادی بیان به شگوفه نشست!

گفته مشهوری است که اگرکسی به رویت یک سیلی زد روی دیگرت را پیش کن تاسیلی دیگر بزند ودر آن حالت است که ضارب متوقف میشود، اما اگر دستت را بلند کردی ممکنست دست وپایت هردو بشکنند. هرچند گاندی به جواب کسانی که در افریقا با چنین تحمل مدنی افراطی همه داروندار مادی ومعنوی شان را از دست داده بودند نوشت که معنی مقاومت آرام آن نیست که انسان در همه حالات دست زیر الاشه بنشیند ،اما تا آنجا که به مقاومت مدنی اعتصاب غذایی بکتاش سیاووش به خاطر شکستن دژ سانسور در شورا ارتباط میگیرد این مبارزه موفقانه از آزمون بدر آمد.
اگر مقاومت مدنی به فرهنگ حل کلیه منازعات جامعه مبدل گردد یقینا التهاب وتب سیاسی جامعه در هنگام بن بست ها وبحرانها پایین آمده مولفه های مدنی به نورمهای زندگی اجتماع مبدل میگردند. در این جا دو مساله پیروزی را ضمانت میکند: یکی آنکه بر خاستن در دفاع از احکامی مانند مواد 24و34 و50قانون اساسی ومواردی از این گونه جرات اخلاقی برآمدن به میدان مبارزه مدنی را درشهروند تقویت میبخشد ودوم همصدایی صنفی که این حرکت مدنی در دفاع از آنان به راه افتاده برگشت ناپذیری آن را تضمین مینماید ودر همینجاست مواد قانون به نیروی مادی مبدل میگردد.
رسانه ها را در جهان آزاد رکن چهارم ارکان دولت ها مینامند واگر رسانه های آزاد وهمه ژورنالیستان افغانستان به دور از مسایل سلیقوی وتفرقه افگنی های دشمنان آزادی بیان متحدانه ویکپارچه ویک صدا عمل کرده و باتکیه بر احکام مندرج قانون اساسی به پیش روند زود باشد که به صفت بازوی چهارم نظام گامهای بلندی در جهت نهادینه شدن آزادی بیان و تحقق پایه های نظام مردمسالاری برخواهند داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر