۱۳۹۲ دی ۱۵, یکشنبه

رویداد های داغ سال 2013

  
شماره157/یکشنبه 15 جدی 1392 /5 جنوری 2014
mandila2
مردم آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ و سووتو با شنیدن خبر مرگ نلسون ماندلا به خیابان‌ها آمدند و سوگواری کردند. جمعیت کثیری از مردم، طول شب پنجم دسامبر را تا سحر روز بعد مقابل خانه سابق ماندلا در سووتو سپری کردند؛ طرفداران ماندلا برای ادای احترام گل آورده بودند، می‌رقصیدند، آواز می‌خوانند و شعار می‌دادند.
نلسون ماندلا روز پنجم دسامبر ۲۰۱۳ در سن ۹۵ سالگی به دلیل عفونت ریوی جان سپرد.
راديو زمانه
***
h
حکم اعدام مردان هندی که بر زنی تجاوز کرده بودند یک محکمه در دهلی نو به تاریخ 13 سپتمبر چهار مرد را که بر یک دختر دانشجوی هندی تجاوز کرده بودند، محکوم به مرگ نمود. آن ها در ماه دسمبر در یک موتر بس بر یک دانشجوی 23 ساله تجاوز کرده بودند و او را با یک میله آهنی شدیداً زخمی ساخته و سرانجام با دوست پسرش برهنه از موتر به بیرون پرتاب کرده بودند. اندکی بعد، آن دختر دانشجو به علت جراحت شدید جان سپرد. این حادثه در سرتاسر هندوستان اعتراضاتی را برانگیخت.
دویچه وله
***
VENEZUELA-CHAVEZ-DEATH-SUPPORTERS
هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، پس از دو سال و نیم مبارزه با بیماری سرطان در سن ۵۸ سالگی درگذشت. مراسم تشییع جنازه او در پنجم مارچ ۲۰۱۳ در کاراکاس برگزار شد. چاوز در سال ۱۹۹۸ برای نخستین بار رئیس جمهور ونزوئلا شد و در انتخابات‌های سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ نیز مجدد به همین سمت انتخاب شد اما ‌‌نهایت به دلیل بیماری موفق نشد که آخرین دوره ریاست جمهوری خود را به پایان رساند.
رادیو زمانه
***
SYRIA-CONFLICT
در روز ۲۱ ماه اگست، مخالفان بشار اسد، نیروهای ارتش سوریه را متهم کردند که در جریان حملاتی از گازهای شیمیایی و مسموم‌کننده استفاده کرده است. به ادعای ارتش آزاد سوریه و دیگر مخالفان حکومت بشار اسد در حملات موشکی، از کلاهک سمی استفاده شده و بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که تعداد زیادی از آن‌ها کودک بودند.
رادیو زمانه
***
t
امواج اعتراضی در تایلند قطع نشده است اعتراضات چندین هفته یی علیه ینگلک شیناواترا نخست وزیر تایلند که خواهر تاکسین شیناواتر نخست وزیر پیشین و تبعیدی آن کشوراست ، در 25 نوامبر به اوج خود رسیدند. تظاهر کنندگان به ساختمان مرکزی حکومت در بنکاک یورش بردند. مخالفان ینگلک، او را متهم به فساد و زیرزدن پول می سازند. ینگلک پارلمان را منحل ساخت و انتخابات جدید را اعلام کرد؛ اما اوضاع همچنان متشنج باقی مانده است.
دویچه وله
***
p
انتخابات تاریخی در پاکستان با انتخابات پارلمانی ماه می، حزب مسلم لیگ به رهبری نخست وزیر نواز شریف، بر حزب حکومتی مردم پاکستان پیروز شد. به این ترتیب، برای نخستین بار در تاریخ پاکستان یک تبادله قدرت ملکی قانونمند موفقانه انجام شد. با موفقیت شریف، امید به تشنج زدایی با کشور رقیب، هندوستان و پیشرفت اقتصادی به وجود آمده است.
دویچه وله
***
i
رئیس جمهور نو و ایران نو؟ در اواسط ماه جون، حسن روحانی یک عالم دینی برنده انتخابات ریاست جمهوری ایران شد. او جانشین محمود احمدی نژاد شد که دیگر نمی توانست طبق قانون در انتخابات شرکت کند. «دیپلوماسی فریبا» ی روحانی نتیجه داد. در پایان ماه نوامبر برای نخستین بار در ژنیو یک توافق موقتی بین این کشور و قدرتهای جهان در مورد مهار کردن برنامه اتومی ایران و کاهش تحریم ها به وجود آمد.
دویچه وله
***
k
کیم حکم اعدام یک کارمند عالیرتبه حزب را صادر کرد در آغاز ماه دسمبر کیم جونگ اون، اندکی پس از برکناری جانگ سونگ تیک، شوهر عمه و مرشدش ازهمه مقامات حزبی، حکم اعدام او را صادر کرد. طبق اطلاعات کوریای جنوبی، کیم جونگ اون، از هنگام رسیدن به قدرت تا کنون نزدیک به نصف همکاران مهمش را تبدیل کرده است.
دویچه وله
***
m
به عهده گیری مسوولیت در سال 2013 هرچند افغانستان همچنان شاهد حوادث امنیتی بی شماری بود، نیروهای امنیتی افغانستان مسوولیت های امنیتی سراسر کشور شان را از نیروهای بین المللی به عهده گرفتند. نیروهای این کشور نزدیک به 352 هزار تن می رسد.
دویچه وله
***
PAKISTAN-UNREST-SOUTHWEST-EXPLOSION
شامگاه پنجشنبه دهم جنوری ۲۰۱۳، در یکی از خونبار‌ترین روز‌ها در پاکستان، چندین انفجار پی‌در‌پی در شهر کویته منجر به کشته شدن بیش از ۱۳۰ نفر و زخمی شدن ۲۷۰ نفر شد. شهرکویته، مرکز استان بلوچستان در پاکستان، شهری شیعه‌نشین است و مسئولیت این انفجار‌ها را دو گروه شبه نظامی سنی «لشکر جنگوی» و «ارتش متحد بلوچ» به عهده گرفتند.
پس از این بمب گذاری‌ها مردم کویته در اعتراض به کشتار شیعیان در پاکستان به خیابان‌ها آمدند و اعتراض‌ها به کراچی، لاهور، پیشاور، اسلام آباد و ده‌های شهر دیگر نیز سرایت کرد.
رادیو زمانه
***
BRITAIN-ATTACKS-MILITARY-MURDER
خانواده سرباز ۲۵ ساله انگلیسی، لی ریگبی در محل قتل او در جنوب شرقی لندن باهم سوگواری می‌کنند
لی ریگبی، پیش از اینکه به قتل برسد در قبرس، آلمان و افغانستان خدمت کرده بود. قاتلان او مایکل ادبولاجو ۲۸ ساله و مایکل ادبواله ۲۲ ساله ، در روز ۲۲ می ۲۰۱۳، ابتدا لی را با موتر زیر گرفته و سپس با چاقو، سنگ و ساطور به او حمله کردند و سعی کردند سر او را از بدنش جدا کنند. هردو قاتل دلیل این حمله را انتقام خون مسلمانانی که به دلیل حضور نظامی نیروهای مسلح بریتانیا در افغانستان کشته می‌شوند، اعلام کردند.
رادیو زمانه
***
EGYPT-POLITICS-UNREST-ARMY-TAHRIR
مردم مصر به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری وابسته به «اخوان المسلیمن» شدند.
رادیو زمانه
***
US-POLITICS-ECONOMY-BUDGET-PROTEST
برای دومین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکا، دولت این کشور از اول تا شانزدهم اکتبر ماه ۲۰۱۳، تعطیل شد. اختلاف نظر‌ میان کاخ سفید و کنگره بر سر لایحه بودجه دولت در سال ۲۰۱۴ موجب شد که کنگره با دولت به توافق نرسد.
رادیو زمانه
***
انگل برت کاشف موز کمپیوتر
انگلبرت پدر موس در 2 جولای 2013 با جهان وداع گفت
***
tefl
سال ۲۰۱۳ برای کودکان افغان، یک سال دیگری پر آزمون بود. طبق گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حدود ۵۱.۸ درصد کودکان افغان کارگر اند. از این میان ۴۵ درصد شان به دلیل فقر اقتصادی مجبور به انجام کارهای شاقه شده اند. محیط کاری نامطلوب و عدم تسهیلات در محل کار از مهم ترین آزمون های اطفال کارگر عنوان شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر