۱۳۹۴ دی ۷, دوشنبه

خان آقا سرور هنرمند سینما، تیاتر، موسیقی و نویسنده کتاب «تیاتر در افغانستان» با جهان وداع گفت


دسامبر 28, 2015
شماره ( 258) سه شنبه ( 8) جدی ( 1394)/ ( 29) دسمبر (2015)
khan agha soror
بابک سیاووش
خان آقا سرور که تخلص سرور را به مشوره هنرمند محبوب اکبر روشن انتخاب نموده بود در 27 جوزای 1319 در جمال آغه ولسوالی کوهستان ولایت کاپیسا دیده به جهان گشوده از صنف پنجم مکتب بی بی مهرو به همکاری استاد محمد عظیم فایز کار را در نمایشنامه های مکتب آغاز نموده و سپس به همکاری اکبر روشن به تیاتر شهری ننداری رفت.
زمانیکه مرحوم وزیر محمد نگهت متصدی تیاتر لشکری بود با ایشان همکار شد و در همین آوان آهنگ هایی نیز در رادیو به طور زنده اجرا می نمود.
اولین بار در وقفه درامه های تیاتر آهنگی را از ساخته های پران نات خواند و سپس درامه یی را زیر نام «ماجرا» نوشت و از اینکه اکبر روشن نقش اول درامه را بازی میکرد نام درامه را به «ماجرای روشن» تغییر داد. سپس شاگرد خیر زاده شد و اولین جایزه هنری را در سال 1339 بدست آورد. هنگامیکه مؤسسه هنرهای زیبا فعال گردید شامل آن گردید و پس از فراغت از این مؤسسه برای تحصیل در رشته تمثیل، فلم و سینما به هند رفت، پس از ختم تحصیل به صفت استاد کورس های آرت دراماتیک و ممثل در ریاست کلتور شامل کار شد. با لغو ریاست کلتور برای مدتی در کابل تایمز به کار مشغول شد، همراه با یک گروه فلمسازان ایتالیایی به بامیان رفت و در تیم فلم سازان فلم سوارکاران دستیار دایرکتر شد.
خان آقا سرور در کتاب «تیاتر در افغانستان» چهرۀ واقعی تیاتر کشور را به تصویر کشیده و اسناد به یاد ماندنی را در تاریخ تیاتر کشور درج تاریخ نموده است.
خان آقا سرور در سالهای آخر عمرش در شهر تورنتوی کانادا میزیست و با فعالیت های هنری خانواده هنرمندش به غنای فرهنگی هنری افغانستان می افزود.
ارمغان ملی مرگ این چهره تابناک هنری کشور را یک ضایعه دانسته مراتب تسلیت کارکنان ارمغان را به خانوادۀ هنردوست و هنر پرور و دوستان و علاقمندان شان تقدیم میدارد. Ÿ
روحش شاد و فردوس برین جایش باد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر