۱۳۹۸ دی ۱۲, پنجشنبه

خبر مرگ آصف جلالی کمیدین شهیر افغانستان کشور را به گلیم غم نشاند




نوشته :کاووس سیاووش

خبر مرگ آصف جلالی کمیدین، طنزپرداز و چهره برازنده و برجسته سینما و تیاتر افغانستان کشوررا به گلیم غم نشاند.

شادروان آصف جلالی از پیشکسوتان سینما و تیاتر افغانستان بود که با کار در برنامه «شبخند» تلویزیون «یک» به اوج شهرت رسیده و با برنامه های تفریحی و طنزی که در تلویزیون ها به نمایش میگذاشت محبوبیت زیادی در میان مردم افغانستان کسب کرد.

شادروان  جلالی  کنایه ها، شوخی ها و حرکات جالب هنری  را که با مهمانان در برنامه «شبخند» تلویزیون «یک» به نمایش میگذاشت در نوع خود کم نظیر بود.

شادروان آصف جلالی از راهیان اصیل هنر تیاتر و سینما و از رهروان راهی بود که در گذشته استاد امان اشکریز در برنامه های «میرزا قلم» و عزیز الله هدف، اکبر روشن، رحمت الله قدیری، سردار محمد ایمن در برنامه «نمایش رادیویی» به گردانندگی ظاهر هویدا و پارچه های کمیدی حاجی محمد کامران و استاد رفیق صادق در رادیو و تلویزیون افغانستان اجرا مینمودند.

در سالهای پس از اداره مؤقت (عثمان عقرب ) در پارچه های کمیدی برنامه «تلک» در تلویزیون «نورین» و حنیف همگام در برنامه «زنگ خطر» تلویزیون «طلوع» کارهای ماندگاری در انتقاد از وضع موجود کشور به یادگار گذاشته و خوش درخشیدند؛ اما متأسفانه پس از تشکیل حکومت وحدت ملی به دلیل عدم حوصله مندی زمامداران آن پارچه های انتقادی و طنزی متوقف شدند، در حالیکه در دوره کار رییس جمهور کرزی برنامه «زنگ خطر» به حدی در انتقاد از وضعیت کشور تند میرفت که با نمایشات پارچه های «الجاهل»، «القاتل» و «الکاهل» حتا به رهبران افغانستان و جهان میتاخت، اما رییس جمهور کرزی با حوصله مندی آنرا نادیده میگرفت.

شادروان آصف جلالی در روزهای آخر حیاتش به دلیل نامعلوم از صحنه نمایشات طنزی و کمیدی تلویزیون ها حذف شد و گفته میشود به اثر سکته قلبی پدرود حیات گفت.

انالله و انا الیه راجعون

جا دارد که سیاست بازان افغانستان از آصف جلالی کسب محبوبیت را بیاموزند که پس از مرگ درفراقش همه  مردم افغانستان خون گریه میکنند و هیچکس نمیپرسد که آصف جلالی از کجا بود؟ به کدام قوم ارتباط داشت؟ و به کدام زبان حرف میزد؟

روح استاد آصف جلالی شاد و فردوس برین جایش باد


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر