۱۳۹۲ فروردین ۱۴, چهارشنبه

اخ بار!


شماره 118/ چهارشنبه 14 حمل 1392/ 3 اپریل 2013
کوه بچه
بی خبر شو که خبرهاست در این بی خبری
ماجراي كام اير به كجا كشيد؟
در حاليكه قبلاً ادعاي قاچاق مواد مخدر بر شركت كام اير از طرف نظاميان امريكا وارد شد که گويا از طريق طيارات كام اير مواد مخدر از افغانستان به تاجكستان قاچاق مي شود با عكس العمل دسته جمعي وزارتخانه ها و مقامات بلند پايه ي دولت افغانستان اين مسأله ظاهراً به طاق نسيان گذاشته شد. مردم مي پرسند كه چرا نتيجه ي بررسي ها در اين زمينه افشأ نميشود كه پاي كدام مقامات در اين ماجرا دخيل بوده؟ و اگر واقعيت نداشته دلايل طرح آن چيست؟
***
خبر افشاي ليست غاصبين زمين از تیتر رسانه ها افتاد
نشر خبر افشاي ليست غاصبين زمين در رسانه ها چون بمب در ميان مردم انفجار كرده اين اميدواري را به وجود آورد كه شايد مرحله ي تطبيق قانون در كشور فرا رسيده باشد، اما خاموشي نا گهاني اين ماجرا بار ديگر باعث مأيوسيت مردم شد و مُهر سكوت نهادن رسانه ها بر لب اين ضرب المثل را بر سر زبانها انداخت كه «در شهر ما قانون تار عنكبوتيست كه ضعيف را ميگيرد و زورمند آنرا لگد مال و پاره مي كند».
***
خموشانه گذشتن از کنار روز جهانی آب
خاموش گذشتن از روز بين المللي آب نزد همگان اين سوال را ايجاد مي كند كه آيا واقعاً مسوولان مملكت از چنين روزي در تقويم جهاني آگاهي دارند يا نه؟
روز بين المللي آب 23 مارچ سال روان با شعار «آب براي همگان با همكاري هاي بين المللي» در سراسر جهان تجليل شد، ولي در افغانستان كه مردم به قلت آب پاك دچار اند، درياهايش به كشور هاي همسايه مي ريزد و اراضي آن بكر و باير اند از اين روز دولتمردان بي سر و صدا گذشتند و يا اگر محفلي هم در تالاري گرفتند، صداي آن طنين سراسري نداشت و از درد هاي كم آبي و مشكلات نبود آب پاك و امراض و اعراض ناشي از آن حكايت نكرد. به بهانه ی تجلیل از این روز باید تکانه ی جدی در ارکان سازماندهی عرصه ی آبیاری کشور به وجود می آمد و راهکار ها و وظایف جدیدی بخاطر رسانیدن آب پاک به مردم و آبیاری زمین های بکر و بایر فورمول بندی می شد.
***
روز جهاني شعر از ياد مقامات رفت
روز 21 مارچ از طرف يونسكو به عنوان روز جهاني شعر مسما گرديده كه متأسفانه در افغانستان هيچ كانون و مركز فرهنگي، اجتماعي و مدني از آن بزرگداشت نكرد. تنها بنياد آرمانشهر آنهم چند روز بعد از روز جهاني شعر از امكان تدوير محفلي در اين زمينه به سلسله نشست هاي هميشگي خود خبر داد.
یاد فراموشی مسوولان عرصه ی فرهنگی و نهاد های مدنی از روز جهانی شعر این نگرانی را نزد روشنفکران ایجاد می نماید که مبادا مسأله ی پرداختن به شعر و هنر و ادبیات از اولویت های کاری حکومت کنار گذاشته شده باشد. وردوج اولين آزمون دفاع مستقلانه
در حاليكه مقامات دولت افغانستان از توانايي دفاع مستقلانه صحبت ميكنند و رييس جمهور اطمينان ميدهد كه نيرو هاي دولت افغانستان توانايي دفاع مستقلانه پس از خروج نيروهاي بين المللي را دارند هنوز همه ي نيروهاي بين المللي از افغانستان خارج نشده با تصرف ولسوالي وردوج بدخشان توسط طالبان نيروهاي آلماني بخاطر دفاع از آن ولسوالي فرستاده شدند.
اين واقعه نشان ميدهد كه هنوز محاسبات نظامي از وضعيت سراسر كشور پس از خروج نيروهاي بين المللي به دقت صورت نميگيرد و احساسات بر واقعبینی غلبه دارد.Ÿ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر