۱۳۹۲ اردیبهشت ۴, چهارشنبه

به فریاد کتابفروشان برسید!


شماره 121/ چهارشنیه 4 ثور 1392/ 24 اپریل 2013

IMG_4924
داوران جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن 2014
هیات مدیره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)در 23 مارچ 2013 در بلونیا داوران جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن را انتخاب کردند. هیات داوران با ریاست ماریا جسوس گیل (اسپانیا) پس از بررسی آثار در 15و16 مارچ 2014 در کتابخانه بین المللی مونیخ به قضاوت و انتخاب بهترین نویسنده و تصویرگر ادبیات کودک و نوجوان خواهند پرداخت. اسامی هیات داوران بین المللی به شرح زیر است:
آناستازیا آرکیپووا (روسیه) رئیس انجمن تصویرگران و طراحان کتاب کودک ، سحر ترهنده (ایران) منتقد و پژوهشگر ادبیات کودکان ، اریک تیتوسون (سوئد) ناشر و مدیر سابق آلما (ALMA)، فنوئل حنان دیاز (ونزوئلا) ویراستار و پژوهشگر ادبیات کودک، سابینه فوچز (اتریش) استاد رشته ادبیات کودکان ، سنگ-ووک کیم (کره) پروفسور ادبیات کودکان، انریکو پرز دیاز (کوبا) ناشر و نویسنده ، دبورا سوریا (ایتالیا) مروج ادبیات کودکان ، سوزان م. استن (ایالات متحده آمریکا) پروفسور ادبیات کودک ، آیفر گوردال اونال (ترکیه) منتقد و نویسنده ادبیات کودکان.
شعار و پیام روز جهانی کتاب کودک 2013/1392
دوم اپریل /13 حمل، روز جهانی کتاب کودک بود. به این مناسبت هر سال یکی از شعبه های ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY، مسئولیت برگزاری روز جهانی کتاب کودک را برای تهیه شعار و پیام یک نویسنده و پوستر یک تصویرگر از کشور خود پذیرفت و برای دیگر شعبه های ملی فرستاد . ایالات متحده آمریکا این مسئولیت را برای سال 2013 پذیرفت . شعار و پیام را پت مورا نوشت و اشلی بریان پوستر آن را تهیه کرد . متن زیر ترجمه خانم زهره قایینی از شعار و پیام روز جهانی کتاب کودک 2013 است :
سرخوش از کتاب ،‌ گرد جهان!
می‌توانیم بخوانیم،‌ من و تو!
نگاه کن که چگونه حرف‌ها واژه‌ها را می‌سازند،‌
و واژه‌ها کتاب را
و ما آن را در دستان خود جای می‌دهیم
و به زمزمه‌هایش گوش می‌سپاریم‌،
به رودخانه‌های خروشان که در برگ‌های آن جاریست
به نوای شگفت‌آور خرس‌هایی که برای ماه می‌خوانند.
آن‌گاه به دژهای وهمناک خاکستری‌رنگ راه می‌یابیم‌،
و در دست‌های‌مان‌، درختانی به سوی ابرها شاخ و برگ می‌گشایند‌،
دخترهای بی‌پروا به پرواز درمی‌آیند
و پسرها برای ستاره‌های درخشان ماهی می‌گیرند‌!
من و تو می‌خوانیم‌، این‌سو آن‌سو
سرخوش از کتاب ،‌ گرد جهان!
در کشور ما که هنوز رویداد های روز جهانی کتاب حتا برای کتابفروشان و دست اندرکاران کتابداری و مطالعه غریب است، جا دارد بخاطر رنگ پریدگی این رویداد بزرگ در کشور مان، به شکایات و حکایات کتابفروشان روی جاده و خیابان ها گوش دهیم که چگونه در شرایط طاقت فرسای ریزش برف و باران و تابش آفتاب سوزان و با حد اقل آگاهی از ابعاد جهانی این روز در خدمت هموطنان قرار دارند؛ توجه خوانندگان را به سخنان کتابفروشان روی جاده ها و خیابان های شهر کابل جلب میکنم:
???????????????????????????????
لطفاً خود را معرفی نموده و بگویید که در مورد روز جهانی کتاب چه میدانید؟
اسم من عبدلواسع یکی از کتابفروشان پل باغ عمومی میباشم، کتاب روز ندارد، هر روزی که کتاب را بخوانی روز کتاب است.
مشکلات شما به صفت یک کتابفروش چیست؟
مشکلات ما همین است که ما باید یک دکان داشته باشیم و در دکان خود بنشینیم و کتابفروشی کنیم.
توقع ما از مسوولین همین است که برای ما یک جای مناسب را تعین کنند که عبور و مرور مردم باشد و مردم از ما کتاب خریداری کنند، در پس کوچه ها نباشد.
***
???????????????????????????????
لطفاً خود را معرفی کرده بگویید که در باره ی روز کتاب چه میدانید؟
نامم غلام حیدر کتابفروش پل باغ عمومی میباشم، در مورد روز کتاب چیزی نمیدانم.
شما چه مشکلات دارید؟
مشکلات زیاد است، کدامش را زودتر بگوییم. مشکل ما همین است که برای کتاب ها جای خوب نداریم تا کتاب ها را به فروش برسانیم، بعضی اوقات ما را عسکر میدواند و همین مشکلات است. پیشنهاد من اینست که مسوولین ما مردم را آزار ندهند، ما غریب ها را بگذارند آزاد باشیم که کار و غریبی کنیم.
روزانه چند کتاب میفروشید؟
روزانه 30، 20، 10 جلد، برابری دارد که چقدر میفروشیم.
***
???????????????????????????????
لطفاً خود را معرفی نموده بگویید که آیا از روز جهانی کتاب خبر دارید؟
اسم من شفیع ا لله است یکتن از کتابفروشان پل باغ عمومی شهر کابل میباشم. در مورد روز کتاب برای ما چیزی گفته نشده.
در کتابفروشی چی مشکل دارید؟
مشکلات ما زیاد است، اینجا جای نیست چون لب سرک است جای ما تنگ است، وقتیکه که برف و باران می شود مشکلات ما زیاد میشود. پیشنهاد ما اینست که یک مارکیت کتابفروشی ساخته شود تمام کتابفروشان یک جا جمع شوند.
***
???????????????????????????????
لطفا خود را معرفی کرده بگویید که در باره روز کتاب چه معلومات دارید؟
اسم من ظریف است یکی از کتابفروشان پل باغ عمومی میباشم. مشکلات ما مشکلات جای است، پیشنهاد من اینست که برای کتابفروش ها مسوولین یک جای مناسب را مدنظر گیرند، مثلاً پارک تیمورشاهی جای مناسبی برای کتابفروشی هاست، چوکات دکان گونه دارد و محل مناسبی برای فروش کتابهاست، اگر همین گرده را برای کتابفروش ها بدهند یک جای خوب و مناسب است و یا هم همین زیر زمینی که در مرکز است، اگر همین برای کتابفروشی ها تخصیص داده شود یک جای بسیار مناسب و یک جای بسیار خوب است و ما حاضریم در بدل آن برای دولت کرایه هم بدهیم.
***
???????????????????????????????
لطفاً خود را معرفی نموده بگویید که در باره روز کتاب و کتابداری چه میدانید؟
اسم من ننگیالی است کتابفروش پل باغ عمومی کابل استم. تا به حال در باره روز کتاب ما خبر نداریم این اولین بار است که از طریق شما در مورد این روز با خبر می شویم که روز کتاب تجلیل می شود.
مشکلات ما بسیار زیاد است چون ما در سر سرک کتابفروشی می کنیم این کتابها اکثراً توسط باد و هوا و خاک و خاکباد خراب می شود. پیشنهاد من اینست که یک جاییکه در بین شهر باشد در محضر عام باشد برای ما یک کتابفروشی داده شود تا کتابهای ما آسیب نبیند. تا به حال ما با بزرگان مقابل نشدیم که این مشکلات خود را مطرح بسازیم و اگر گاهی موقع هم مساعد شود مطرح میسازیم. باید به عرض برسانم که برای ما در پیش شاه دو شمشیره ولی صاحب جایی را مدنظر گرفته اند اما توسط ترافیک ممانعت شد و نشد که ما در آنجا کتابفروشی های خود را انتقال دهیم. کتابفروشی کاریست که باید در محضر عام باشد در غیر آن در کوچه و پس کوچه فروش نمیشود. و اگر مسوولان بخواهند، همین ساحه ی فعلی را هم می توانند غرفه های یک متره بسازند بسیار جای مناسبیست.
***
???????????????????????????????
لطفاً خود را معرفی کرده در مورد مشکلات تان در کار کتابفروشی بگویید؟
اسمم حیات ا لله کتابفروش جوی شیر میباشم. یگانه مشکلی که ما داریم مشکل جای است وقتی که این جای را برای ما دادند در دو سال تا سه سال اول اصلاً مردم بلد نبودند و ما فروشات نداشتیم.
اینجا اصلاً عمده فروشی است و در پهلویش پرچون هم فروخته می شود، روزی 15 یا 20 جلد کتاب میفروشم. مشکل ما فقط مشکل جای است اگر همین جای را برای ما بدهند و همین جای را ما اساسی جور کنیم برای ما بهتر خواهد بود یعنی بگذارند این جا بلند منزل اعمار گردد و همین ساحه برای ما داده شود.
***
لطفاً خود را معرفی کرده بگویید در مورد روز کتاب چه میدانید و در کتابفروشی چه مشکلاتی دارید؟
نام من احمد احمدی یکتن از کتابفروشان شهر کابل میباشم که فعلاً جای ندارم و در سر سرک استم. مشکلات ما همین است که من برای کتابفروشی جای ندارم و در سر سرک ها همینطور بر سر بایسکل روان استم، سر سرک هم که شاروالی نمی ماند مجبور استم که سر بایسکل بگردم، مشکلات ما همین است، اگر ما جای داشته باشیم از این سر گردانی می برآییم، اگر ما بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را در افغانستان خود و خصوصاً در شهر هایی که فرهنگی استند رواج دهیم مطمئن باشید که مردم بسیار پیشرفت میکنند و وطن پیشرفت می کند. من روزانه در حدود چهار پنج جای را با همین بایسکل میگردم و بعضی وقت ها 5 کتاب، 10 کتاب، 15 کتاب میفروشیم و بعضی وقت هیچ سودا نمیشود.
عواید فروش کتاب مصارف زندگی من را تکافو کرده نمیتواند بخاطریکه من پنج فرزند مکتبی دارم که یکیش دانشگاه میرود، خانه ندارم و کرایه خانه میدهم حالا من مجبور استم که با این عاید کم کتابفروشی بسازم، مشکلات اقتصادی ما بسیار زیاد است.
در مورد روز کتاب اصلاً کسی به ما مراجعه و مشورتی نکرده در حالیکه در روز های جهانی کتاب باید سالون هایی در دسترس ما کتابفروشان قرار گیرد تا ما بتوانیم کتاب های خود را در دسترس مردم قرار دهیم و در هر گوشه و کنار شهر که نمایشگاه هایی دایر میشود باید برای ما یک سهمی بدهند در حالیکه تا به حال از ما کسی دعوت نکرده چون ما سیار استیم.
من که علاقه بسیار زیاد به کتابفروشی دارم باید زمینه مساعد شود تا بتوانم که از این طریق مصارف و خرچ خانه ی خود را تأمین کنم و هم بتوانم که مصدر خدمت به مردم و جامعه خود شوم. در ضمن من با ده، دوازده هزار افغانی کتابفروشی را آغاز کرده ام.
کتاب3
این کتابها را من در خانه نگاه میکنم و از خانه می آورم و در بازار به فروش می رسانم و این تنها شغل من است. به خوانندگان یگانه توصیه من اینست که واقعاً جامعه ما نیاز شدید به سواد دارد باید مردم ما به کتابخوانی روی بیاورند و یگانه راه پیشرفت ما فرهنگ کتابخوانی است.
به بزرگان و دولتمردان ما پیشنهاد من اینست که واقعاً اگر میخواهند کشور ما، ملت ما، مردم ما آرام زندگی کنند برای اینها خدمت بکنند، زمینه های را مساعد سازند در زمینه های مختلف تنها کسانی که چشم امید ما برایشان بسته است همین بزرگان استند که باید اینها زمینه هایی را فراهم کنند که مردم ما بتوانند راحت تر از مشکلات رهایی یابند.
به موسساتی که برای کتاب کار میکنند یگانه پیشنهاد ما اینست که کشور افغانستان یک کشوریست که تازه سر پای شده، توصیه من اینست که آنها باید بیشتر در بخش فرهنگی و کتاب کمک کنند، زمینه گشایش نمایشگاه ها را بیشتر فراهم بکنند تا فرهنگیان ما چیزی بتوانند از آن استفاده کنند، یگانه نظر ما اینست که باید کمیته جهانی کتاب در افغانستان باید تلاش بیشتر بکند. یعنی باید این کتابفروش هایی را که واقعاً علاقه به کتابفروشی دارند و میتوانند فرهنگ کتابخوانی را در کشور رایج سازند باید با اینها کمک کنند من خودم مثلاً با ده یا دوازده هزار افغانی این کار را شروع کرده ام، اگر برای من مثلاً جای بدهند و سرمایه در اختیارم قرار دهند، نمیگویم که سرمایه را برای خودم بدهند سرمایه را باید اختصاص بدهند برای همین کار ما، من میتوانم رشد کنم و خوبتر شوم.Ÿ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر