۱۳۹۳ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

خلیفه رحیم بلال، تهمتنی از زور خانه های افغانستان


آوریل 30, 2014
شماره(173) چهارشنبه /10 ثور /1393 / 30 /اپریل 2014
bilal
«استا د رحیم بلال پسر بلال خان نواسه فقیر محمد خان به قول خودش در سال 1294 هجری شمسی در کوچه ریکا خانه شهرکابل چشم به دنیا گشوده است. وی آموزشهای اولیه را نزد ملا مسجد محله خود فراگرفته بعداً شامل مکتب تنور سازی شده ودرنهایت در مکتب صنایع به تحصیل پرداخته است. وی از زمان طفولیت به ورزش وبالخصوص به پهلوانی علاقه داشته، روی این علاقه در سن 12 سالگی در کوچه علی رضا خان کابل نزد خلیفه یاسین شاگرد خلیفه برهان به صفت شاگرد شروع به ورزش پهلوانی نموده است. هنوز چندی از بهار زندگی اش سپری نشده بود که در میان جوانان ورزشکا ر این چهره درخشان پهلوانی چون مشعل فروزان به درخشندگی آغاز نمود. این درخشندگی تا ختم دروه ای حیاتش ادامه داشت.
استاد بلال قهرمان ورزیده ما در 120 مسابقات داخل وخارج از کشور اشتراک نموده وافتخاراتی نصیب خود ووطن عزیزش کسب نموده درهمه ی مسابقات از خود شجاعت ومردانگی بروز داده و کپهای طلایی بدست آورده ولقب قهرمانی در یافته است. از جمله میتوان گفت: در پاکستان با ورزیده ترین پهلوانان چون، امانت علی خان رستم پنجاب، جلندرخان وغلام حبیب خان، در هندوستان در مقابل تییارسنگهه، قیصر سنگهه وگرد اورسنگهه و در ایران در مقابل پهلوان نامی ایران وقهرمان جهانی سروری که وی با او در ده دقیقه تعین شده مسابقه مساوی گردیده بود. سروری کسی است که در مقابل تختی پهلوان نامی ایران وجهان مسابقه داده ومساوی گردیده بود.
استاد بلال مجموعاً 17 مدال طلا و تقدیر نامه از کشورهای که جهت مسابقات شرکت نموده در یافت نموده است. همچنان این استا د در حدو.د سه هزار شاگرد در ورزش پهلوانی تربیه نموده که اکثر آنها پهلوان هستند؛استا د بلال برعلاوه از کلپ های شخصی در شهرکا بل در کلپ های رسمی چون کلپ معارف وکلپ قوای مسلح کشور همکاری ورزشی داشته وشاگردانی دراین کلپ ها تربیه کرده است. از جمله شاگردان کلپ های متذکره پهلوانی چون یوسف خان و قدرت ا لله لقب قهرمانی کمایی نموده اند. برعلاوه سپورت این چهره ای شناخته شده ورزش در رشته معماری وانجنیری مهارت داشته، چنانکه مدت 35 سال در وزارت د فاع به صفت سرمعمار ایفای وظیفه نموده است. در سالهای اخیر به ریاست المپیک کشور شامل کار شده اورا به حیث پدر سپورت لقب دادند.
از جمله ورزشکاران کشتی در کشور به مرحوم استاد نظام، استاد امیر جان، احمد جان، خلیفه ابراهیم، قدرت اله، یوسف خان، اشرف، ستار محمد بالخصوص به تاکتیک وتخنیک محترم خلیل شاگرد خلیفه نعیم برقی که نعیم برقی خود شاگرد استا د بلال است علاقه مند بوده و ورزش پهلوانی آنهارا می ستاید. از جمله خاطرات استا د مسابقه پسرش در مقابل محمود فشنگ پهلوان ایرانی است که عبدالرزاق بلال به ضربه فنی به وی غالب گردید. ناگفته نباید گذاشت که نواسه های استاد بنام بای مصطفی وعلی در رشته پهلوانی و فتبال چهره های شناخته شده بوده و در مسابقات کابل واسلام آباد درخشیدند.
استاد بلال در فیلم مردها ره قول است به حیث ورزشکار ظاهر شده است؛ طوریکه استاد خود می گفت، وی از طرف صبح یک پاچه گا و واز طرف ظهر شوربای، گوشت گوسفند ویک پا و دمبه را همراه شش یا هفت شاگرد خود صرف میکرده است.
استاد رحیم بلال شخص با تقوا، تیز هوش، رحم دل، مهربان ومسلمان با دیانت بوده و در گفتار خویش همیشه دستان خویش را با دیده ی پراشک بلند نموده ودر حق مردمان افغانستان وتمام جهان اسلام دعای خیر می نمود. با دریغ استاد بلال روز سه شنبه 25-1-2000 میلادی مطابق دلو 1378 هجری شمسی به عمر 84 سالگی در اسلام آبا د پاکستا ن با جهان وداع گفت و قرار وصیت اش جنازه مرحومی از اسلام آبا د به کابل انتقال ودر آن جا به خاک سپرده شد.
روحش شاد و جنت برین نصیبش باد.»
کانون فرهنگی افغانستا ن مقیم بلغاریا، نیز یاد وخاطره این فرزندان برومند کشور عزیزمانرا گرامی داشته، ورزش پهلوانی را که یکی از ریشه واساس تاریخی در سرزمین رستمها وسیاوشها وسهرابها وافراسیابها میداند از مسوولین خواهشمندند که، پهلوانان این سرزمین را همیشه زنده وپهلوانی را در ضمیر و قلب انسانهای این سرزمین ونسلهای بعدی جاودانه گردانند.سخن را با دو بیتی فردوسی به پایان می بریم:
درود جهـــان آفرین بر تو باد
خم چرخ گردان زمیـن تو باد
به نیروی یزدان پیروزگر…. یاد پهلوانان نام آور کشور گرامی باد!Ÿ
انترنت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر