۱۳۹۵ آبان ۳۰, یکشنبه

قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۶




















این زنان قدرتمند که در عرصه سیاست، تجارت، سرمایه گذاری، دانش و بشر دوستی نقش رهبری داشته اند، و در بازارهای مالی تصمیم گیرنده بوده و برای عقد توافقنامه های بین المللی و ارائه مساعدت ها به نیازمندان در سراسر جهان فعال می باشند.

موفقیت های این زنان، ثمره توانمندی خودشان بوده است. این در حالی است که جدال این زنان برای رسیدن به مقام هایی که به طور سنتی تحت سلطه مردان بوده است، دشواری های زیادی داشته است. بر طبق آخرین آمار، هنوز هم شمار زنانی که در مقام های بلند درجهان قرار دارند یک فیصدی بسیار اندک است.

اما امیدواری ها روز به روز بیشتر می شود. بر اساس گزارش مرکز پژوهش پیو، از سال ۲۰۰۵ تا حال شمار زنانی که در سطح رهبری کشورها قرار گرفته اند، در هر سال دو چند شده است.

مجله فوربز که همه ساله زنان نیرومند جهان را معرفی می کند، امسال با در نظر داشت چهار عامل، یعنی پول و ثروت، حضور در رسانه ها، حوزه نفوذ، و تاثیر گذاری، این زنان را انتخاب کرده است.

در ردیف اول انگلا مرکل قرار دارد. خانم مرکل ۶۱ ساله، رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان بوده و از سال ۲۰۰۵ تا حال به عنوان اولین بانوی صدراعظم در تاریخ آلمان، کار می کند. انگلا مرکل همچنان اولین شهروند آلمان شرقی پیشین است که آلمان دوباره متحد شده را رهبری می کند.


در ردیف دوم هلیری کلنتن قرار دارد. خانم کلنتن ۶۹ ساله، نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ بود که در مقابل رقیب جمهوری خواه اش دونالد ترامپ شکست خورد. هلیری کلنتن نخستین نامزد زنی است که توانسته به چنین جایگاهی در یکی از احزاب اصلی امریکا برسد.


کلنتن در اداره باراک اوباما رئیس جمهور کنونی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به عنوان ۶۷مین وزیر امور خارجه آن کشور وظیفه دار بود، قبل از آن خانم کلنتن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ به عنوان سناتور ایالات متحده از نیویورک، از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در دوره ریاست جمهوری شوهرش بیل کلنتن، به عنوان بانوی اول ایالات متحده در دفاع از ایجاد برنامهٔ ایالتی بیمهٔ صحی کودکان، لایحهٔ فرزندخواندگی و خانواده‌های مصئون، و لایحهٔ استقلال نگهداری از کودکان بی سرپرست، نقش برجستۀ را ایفا کرده است.

در ردیف سوم جنت یلن قرار دارد. خانم یلن ۷۰ ساله، اقتصاددان امریکایی، استاد متقاعد دانشگاه برکلی است که ریاست فدرال رزرو (بانک مرکزی امریکا) را از سال ۲۰۱۴ تا حال بر عهده دارد. یلن اولین زن در تاریخ ۱۰۰ ساله تاسیس بانک مرکزی امریکا است که عهده‌دار سمت ریاست این نهاد می‌شود. وی از سال ۲۰۱۰ نایب رئیس هیات مدیره بانک مرکزی ایالات متحده بود.


در ردیف چهارم ملیندا گیتس قرار دارد. خانم گیتس ۵۲ ساله، همسر بیل گیتس،رئیس شرکت مایکروسافت بوده و ریاست پیشین برخی از محصولات شرکت مایکروسافت را بر عهده داشت. او بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ میلادی عضو هیات مدیره دانشگاه دوک بود. ملیندا گیتس یکی از موسسین بنیاد بل و ملیندا گیتس است که بزرگترین نهاد خیریه در جهان می باشد، اهداف اصلی این بنیاد افزایش تندرستی و کاهش فقر در سطح بلند در سراسر جهان است.


و در ردیف پنجم مری بارا قرار دارد. مری بارا ۵۵ ساله، رئیس اجرایوی شرکت جنرال موتورز می باشد. بارا نخستین زنی است که تاکنون به ریاست یکی از فابریکه های عمده موتر سازی جهان، منصوب شده‌است. بارا از ۱۸ سالگی به شرکت جنرال موتورز پیوست، و با بورسیه این شرکت، وارد دانشگاه استنفورد شده و در سال ۱۹۹۰ از این دانشگاه معتبر امریکا فارغ شد. مری بارا در سال ۲۰۱۴ از جانب هیات مدیره جنرال موتورز، به ریاست این شرکت انتخاب شد.


همچنان به ترتیب کریستین لاگارد، وزیر اقتصاد پیشین فرانسه و رئیس صندوق بین‌المللی پول یا IMF؛ شریل ساندبرگ، رئیس بخش عملیاتی فیس بوک؛ سوزان وویچیتسکی، رئیس یوتیوب؛ مگ وایتمن، رئیس اجرائیوی اچ پی، یا شرکت کامپیوتری هیولت پاکارد؛ انا پترشیا بوتن، رئیس بانک ستندرد هسپانیه؛ جینی رومیتی، رئیس اجرائیوی شرکت تولید کننده و فروشنده نرم‌افزار و سخت‌افزار آی بی ام؛ پارک گون-هه، رئیس جمهور کوریای جنوبی؛ میشل اوباما، بانوی اول ایالات متحده؛ اندرا نوویی، رئیس اجرائیوی شرکت پپسی؛ انجلا اریندتز، معاون شرکت اپل؛ ابیگل جانسن، رئیس اجرائیوی شرکت سرمایه ‌گذاری فیدلیتی؛ تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان؛ میشل باچلت، رئیس جمهور چیلی؛ فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپایی در امور خارجی و مشی های امنیتی؛ سفرا کتز، رئیس شرکت تکنالوجی اوراکل؛ اوپرا وینفری، ملیونر و فردی سرشناس در عرصه مطبوعاتی امریکا؛ هلن کلارک، رئیس برنامه انکشافی ملل متحد؛ سه قاضی زن در محمه عالی امریکا هر یک روت گینزبرگ، هلن کاگن و سونیا سوتو مایر؛ مرلین هیوسن، رئیس اجرائیوی شرکت تجهیزات نظامی لاکهید مارتین امریکا؛ و هارون داتی بتاچاریو، رئیس ستیت بانک هند در مقام های پنجم نا بیست و پنجم فهرست زنان قدرتمند سال ۲۰۱۶ اعلام شده اند.

گزارش: اسوشیتدپرس

برگردان: ژیلا سمیعی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر