۱۳۹۱ اسفند ۲, چهارشنبه

نگاهی به زندگی یکصد دانشمند بزرگ


شماره 112/ چهارشنبه 2 حوت 1391/ 20 فبروری 2013
از کتاب: 100 دانشمند بزرگ
تلخیص و نگارش: بابک سیاووش
فیثاغورث
mathematicians-pythagoras-001
از فیلسوفان و ریاضیدانان یونان باستان بود. شهرت وی بیشتر بخاطر پایه گذاری قضیۀ فیثاغورث است. وی را یونانیان یکی از هفت فرزانه بشمار میآوردند.
فیثاغورث به این باور بود که گردش کهکشانها براساس اصول ریاضی است و به خاطر ترویج این نظریه خود او مکتب (مدرسه ای ) را ایجاد کرد و شاگردان مکتب او به فیثاغوریثان مشهور شدند .
فیثاغورث پایه گذار ریاضیات امروزی به حساب می آید.متفکرین بزرگی چون افلاطون و ارسطو از فیثاغورث متاثر اند.
***
بقراط
Hippocrates
بقراط پزشکی یونانی در عهد یونان باستان بود او به پدر علم پزشکی مشهور است بقراط علم طب را از خرافات دوران خود متمایز کرد و پایه علمی محکم برای آن بنا کرد. سوگند بقراط که همه ی اطبا آن را به عنوان قبول تعهد ادا کنند گرچه دست نویس خودش نبود اما تمام افکار و عقاید او در آن نهفته است.
***
ارسطو
69729_Aristotle_lg
فیلسوف دانشمند یونان باستان بود ارسطو در شاخه های مختلف علم طب مطالعه کرد و مطالبی به آن افزود. ارسطو شاگرد افلاطون و معلم اسکندر کبیر بود. ارسطو پایه گذار طبقه بندی جانوران به حساب می آید و بیش از 500 جانور را تشریح کرد.
***
اقلیدس
Euclid-010
اقلیدس ریاضیدان و دانشمند برجسته علم هندسه که در قرن سوم پیش از میلاد در شهر اسکندریه میزیست.اقلیدس رساله ی در باره هندسه و سایر رشته ریاضی به نام عناصر نوشت. شش جلد از 14 جلد این رساله به هندسه مسطح مربوط است. بقیه مجلدات به نظریه ی اعداد ، هندسه ی سه بعدی ودیگر مسایل ریاضی می پردازد. از زندگی اقلیدس اطلاعات زیادی دردست نیست اما نقش اقلیدس در شکل گرفتن علم ریاضی انکار ناپذیر می باشد.
***
ارشمیدس
facts-abot-italy-archimedes
ارشمیدس ریاضیدان معروف یونانی و مخترع بزرگ که اختراعات و اکتشافاتی زیادی در قرون بعد دارد. درداستان ها چنين آمده است كه او در حمامي عمومي به داخل خزينه ي حمام پانهاد و در آن نشست وحين اين كار بالا آمدن آب خزينه را مشاهده كرد ناگهان فكري به مغزش خطور كرد .او بلافاصله لنگي را به دور خود پيچيد وبااين شكل و شمايل به سمت خانه روان شد ومرتب فرياد ميزد : يافتم ، يا فتم این کشف او بعد ها به اصل ارشمیدس معروف شد. او بعد ها عدد پی (14/3 ) را محاسبه کرد و اضافاتی رابر علم ریاضی افزود.Ÿ
بقیه در آینده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر