۱۳۹۲ آذر ۳۰, شنبه

مروری بر رویداد های داغ سال 2012

شماره 155/یکشنبه 1 جدی 1392/ 22 دسمبر 2013

earth

با استفاده از اخبار بی بی سی
گردآورنده: بابک سیاووش
1 جنوری
پاکستان وزیر دادگستری پیشین طالبان و سه عضو دیگر این گروه را آزاد کرد
مقامات پاکستانی گفتند که ملا نورالدین ترابی، وزیر عدلیه (دادگستری) رژیم طالبان و چهار عضو دیگر این گروه را از زندانهای پاکستان آزاد کرده اند.
مقامات ارشد افغانستان نیز در گفتگو با بلال سروری گزارشگر بی بی سی در کابل، آزادی این اعضای ارشد طالبان را تائید کردند.
ذبیح‌ا لله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز آزادی آقای ترابی را تائید کرد.
در ماه‌های اخیر مقامات افغان برای آزادی چهره‌های مشخص طالبان از زندانهای پاکستان با همتایان پاکستانی خود مشغول گفتگو بودند.
دولت افغانستان آزادی این طالبان برای پیشبرد مذاکرات صلح را لازمی خواند.
به گفته مقامات سه عضوی دیگر آزاد شده طالبان عبارت اند از:
•ملا عبدالباری – والی پیشین طالبان
•ملا ا لله ‌داد – معاون پیشین وزارت مخابرات طالبان
•ملا اعظم – یک محافظ پیشین ملا عمر رهبر طالبان
***
نشست یک هواپیمای ناشناس در فرودگاه قندهار
حکومت افغانستان گفت تحقیقات در مورد نشست یک هواپیمای مربوط به کشور های حوزه خلیج فارس در فرودگاه قندهار ادامه دارد.
این هواپیما حامل شهروندان عربستان، پاکستان و هند وارد قندهار شد.
یک منبع به بی بی سی گفت که سرنشینان این هواپیما افغانستان را ترک کردند اما هواپیمای حامل آنها در فرودگاه قندهار متوقف ماند.
***
2 جنوری
درگیری شدید در نزدیکی فرودگاه حلب در سوریه
بنا به اعلام مقامات سوریه، درگیری شدیدی در نزدیکی فرودگاه بین المللی حلب، دومین شهر بزرگ سوریه، رخ داد.
سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، اعلام کرد که ارتش این کشور با شورشیانی که سعی داشتند فعالیت فرودگاه را مختل کنند، برخورد کرد.
گزارش های تایید نشده حاکی از بسته شدن موقت فرودگاه بود.
در عین حال، با ادامه درگیری میان نیروهای دولتی و «ارتش آزاد سوریه»، حمله هایی هوایی در چندین منطقه در حومه دمشق گزارش شد.
گروه های مخالف حکومت گفتند که بیش از ۴۴ هزار نفر از ابتدای درگیری ها در سوریه در ماه مارچ ۲۰۱۱، کشته شده اند.
***
یکی از فرماندهان طالبان در قندوز کشته شد
نیروهای ائتلاف یک فرمانده طالبان را در ولسوالی امام صاحب در ولایت قندوز در شمال افغانستان کشتند.
نیروهای امنیتی ائتلاف ضدتروریسم به رهبری آمریکا روز سه شنبه ۱۲ جدی با انتشار یک نامه خبری گفتند که نورا لله خان یکی از رهبران طالبان و یک شورشی دیگر را در یک حمله هوا پیمای بدون سرنشین کشته اند.
نیروهای ائتلاف می‌گویند که نورا لله خان مسوول حمل‌ و نقل و توزیع سلاح به شورشیان در ولایت قندوز بود.
***
حکمتیار: تا می‌توانیم سربازان خارجی را می‌کشیم
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، گفت نیروهای تحت امرش، پیش از خروج نیرو های ناتو در پایان سال ۲۰۱۴، تا بتوانند سربازان غربی را خواهند کشت.
روزنامه «دیلی تلگراف» چاپ لندن، ویدئوی دریافت کرده که رهبر حزب اسلامی افغانستان در آن بر ادامه جنگ علیه نیروهای بین المللی در این کشور تاکید کرده است.
***
سازمان ملل: تلفات در سوریه از مرز ۶۰ هزار نفر گذشت
شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که بر اساس یک تحقیق دقیق و فراگیر، شمار کشته‌شدگان بحران سوریه از ابتدای اعتراض‌های ضددولتی، از مرز ۶۰ هزار نفر گذشته است.
بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۲ جنوری منتشر شد، در فاصله ۱۵ مارچ ۲۰۱۱ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۲، تعداد ۵۹ هزار و ۶۴۸ نفر در سوریه کشته شده‌اند.
***
4 جنوری
زنان افغان: قانون منع خشونت با زنان اجرا شود
یک نهاد مدافع حقوق زنان افغانستان طوماری را که سه هزار نفر از مقام‌های دولتی و افراد عادی در حمایت از اجرای قانون منع خشونت با زنان امضا کرده‌اند، به نهادهای مسوول دولتی تحویل داده است.
زهرا سپهر، رئیس سازمان توسعه حمایت از زنان و کودکان، گفت که کمپین جمع کردن امضا برای اجرای قانون منع خشونت علیه زنان به مناسبت روز جهانی زن، ۲۵ نوامبر آغاز شد.
***
پیشنهاد فرمانده آمریکایی: ۶ تا ۲۰ هزار سرباز پس از ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند
ژنرال جان آلن، فرمانده‌ عمومی نیروهای آمریکایی در افغانستان پیشنهادات خود در مورد شمار نیروهای آمریکایی را در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ به پنتاگون ارائه کرد.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات دفاعی آمریکا نوشت که آقای آلن سه گزینه را در مورد تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان به لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا ارائه کرده است.
در این گزینه‌ها پیشنهاد شده که ۶ هزار سرباز، ده هزار سرباز یا ۲۰ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان پس از ۲۰۱۴ بمانند.
***
بازداشت فرمانده پیشین ارتش ترکیه در ارتباط با سقوط دولت اسلامگرای اربکان
رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش ترکیه در ارتباط با تحقیق پیرامون توطئه علیه دولت اسلامگرای این کشور بازداشت شد.
روز پنجشنبه، ١٤ جدی (٣ جنوری)، منابع خبری ترکیه گزارش کردند که ارتشبد اسماعیل حقی قره‌دایی، فرمانده اسبق نیروی زمینی و رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش این کشور در ارتباط با توطئه سرنگونی دولت اسلامگرای ترکیه در دهه ١٩٩٠ در خانه خود در استانبول بازداشت شد.
براساس این گزارش ها، منظور از بازداشت ژنرال حقی قره‌دایی بازجویی در مورد نقش او در تحت فشار قرار دادن دولت نجم‌الدین اربکان، اولین نخست وزیر اسلامگرای ترکیه است که در سال ١٩٩٦ به این سمت رسید و یک سال بعد از این مقام کناره گیری کرد.
***
5 جنوری
افت نزدیک به ۵ میلیارد دلاری واردات ایران
بنا به گزارش تازه گمرک ایران، میزان واردات ایران از کشورهای خارجی در نه ماهه اول سال جاری در مقایسه با نه ماهه نخست سال ١٣٩٠ به اندازه ٤ میلیارد و ٧١٦ میلیون دلار پایین آمده است.
***
هشتاد زندانی طالبان در افغانستان آزاد شدند
دولت افغانستان ۸۰ زندانی وابسته به گروه طالبان را از زندان پلچرخی در حومه شرقی کابل آزاد کرد.
مقام‌های دولت می‌گویند ۶۷ تن از آزاد شدگان به اتهام مبارزه مسلحانه با دولت توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شده بودند و پیش از این در زندان بگرام نگهداری می‎شدند.
***
شکست تابوی مذاکره دولت با اوجالان در ترکیه
در یک ملاقات غیر منتظره، دو تن از نمایندگان پارلمان کرد حزب صلح و آشتی ترکیه، احمد ترک وآیلا آکات با عبدا لله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران، (PKK) «پ ک ک» ملاقات کردند. این اولین باری است که نمایندگان کرد پس از مدتها توانسته اند با اقای اوجالان دیدار کنند.
***
6 جنوری
کاهش فروش کتاب‌های کاغذی در بریتانیا در ۲۰۱۲
بر اساس آماری که موسسه نیلسن بوک اسکن منتشر کرده، فروش کتاب های کاغذی در بریتانیا در سال میلادی ۲۰۱۲، نسبت به سال پیش از آن، ۷۴ میلیون پوند کاهش یافت.
کتابخوان‌های بریتانیایی در مجموع یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون پوند صرف خرید کتاب های چاپی در سال ۲۰۱۲ کردند، که نسبت به سال ۲۰۱۱، به میزان ۴.۶ درصد کاهش را نشان می دهد.
***
7 جنوری
بشار اسد مخالفان خود را ‹دست‌نشانده بیگانه› خواند
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از تمام مردم آن کشور خواست که برای مقابله با «حمله بی‌سابقه تروریست‌های تحت حمایت قدرت‌های خارجی» کاملا بسیج شوند.
او در اولین سخنرانی عمومی خود در حدود شش ماه اخیر گفت که تا وقتی حتی یک «تروریست» در سوریه باقیست، مقابله با تروریسم را متوقف نخواهد کرد.
رئیس‌جمهور سوریه که در جمع هوادارانی پرشور در تالار اپرای دمشق، پایتخت، سخنرانی می‌کرد، مخالفانش را «دشمنان خدا و دست‌نشاندگان غرب» خواند.
***
8 جنوری
پاپ خواستار انجام گفتگو برای برقراری صلح در سوریه شد
پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان مصرانه از جامعه بین الملل خواست تا «قبل از آن که سوریه به تلی از خاک تبدیل شود، به کشتار در سوریه» پایان دهند.
پاپ در جریان سخنرانی سالانه‌اش به مناسبت سال جدید با اشاره به رنج شدید غیرنظامیان سوری، بار دیگر خواستار انجام گفتگو برای برقراری آتش بس و صلح شد.
***
‹عشق› فیلم محبوب منتقدان آمریکایی شد
انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا درام تاثرانگیز «عشق»، اثر میشائیل هانکه را به عنوان بهترین فیلم سال ٢٠١٢ برگزید.
خود هانکه اتریشی هم به عنوان بهترین کارگردان انتخاب شده و امانوئل ریوا، به خاطر بازی در این فیلم جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول زن را برده است.
این فیلم روایتگر داستان زوجی سالخورده‌ است که با پیامدهای سکته قلبی زن خانواده دست و پنجه نرم می‌کنند. عشق پیش از این نخل طلای کن را هم برده بود.
منقدان آمریکایی دانیل دی‌لوئیس را به عنوان بهترین بازیگر مرد معرفی کرده اند.
او این جایزه را به خاطر ایفای نقش آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهوری آمریکا برده است.Ÿ
بقیه در آینده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر