۱۳۹۱ اسفند ۲۹, سه‌شنبه

رویداد های داغ روز های آخر سال 1391


شماره 116/ چهارشنبه 30 حوت 1391/ 20 مارچ 2013
گردآورنده: کاووس سیاووش

دولت افغانستان رهنمود جلوگيري از اذيت و آزار جنسي و هر نوع بر خورد تبعيض آميز را در ادارات دولتي اين كشور طرح كرد كه هدف آن ايجاد فضاي كاري امن و سالم براي كارمندان دولت خوانده شد.
***
رييس جمهور كرزي روز 24 حوت گفت هدف اظهارات اخيرش اصلاح رابطه ميان افغانستان و امريكا بود، نه تخريب آن.
***
موسسه ي الازهر خواستار از سر گيري روابط با پاپ شد. در پي انتخاب پاپ فرانسيس به رهبري كليساي كاتوليك، مشاور شيخ الازهر گفت كه اين مركز مايل است با واتيكان تحت رهبري پاپ جديد روابط بهتري داشته باشد.
***
جنرال دنفور فرمانده ي نيروهاي ناتو در افغانستان به فرماندهان تحت امرش گفت كه در پي اظهارات اخير رييس جمهور كرزي احتمال خطر به نيرو هاي امريكايي بيشتر خواهد شد و دستور داد تا اين نيرو ها تدابير امنيتي شديد اتخاذ كنند.
***
كميته ي بانوان فدراسيون فوتبال افغانستان به مناسبت روز جهاني زن مسابقات قهرماني فوتبال دختران كابل را برگزار كرد.
***
حد اقل 28 درصد دانش آموزان دختر افريقاي جنوبي به اچ آي وي مبتلا استند. در حاليكه اين آمار در دانش آموزان پسر تنها به 4 درصد ميرسد.
***
گزارشگران بدون مرز در روز جهاني مبارزه با سانسور انترنتي گزارشي را منتشر كرد كه در آن 5 دولت و 5 شركت را دشمنان اصلي انترنت خواند. در اين گزارش از كشور هاي ايران، چين، سوريه، بحرين و ويتنام به عنوان كشور هاي دشمن انترنت نامبرده شد.
***
هر ساعت 16 زوج در ايران از هم جدا مي شوند. بر اساس آمار مركز ثبت احوال ايران در ده ماه نخست سال 1391 بطور اوسط روزانه 381 زوج از هم جدا شده اند، يعني هر ساعت 16 زوج ايران از يكديگر طلاق ميگيرند. تهران با 90 طلاق در روز بيشترين آمار طلاق را در ايران دارد. ناتواني جنسي عمده ترين دلايل طلاق در ایران خوانده شده.
***
دولت مصر در پي نا آرامي هاي جزيره ي سينا حالت اضطرار را در آن شبه جزيره اعلان كرد.
***
وزارت دفاع افغانستان گفت تعداد كشته شدگان حمله ي انتحاري جوار وزارت دفاع 9 غير نظامي و 14 زخمي ميباشد. در همين حال مقامات امنيتي ولايت خوست اعلام كردند در حمله ي انتحاري در آن ولايت 9 نفر كشته شد كه يكتن پوليس و بقيه كودكان بودند. اين حملات در حالي صورت گرفت كه چگ هيگل وزير دفاع امريكا در كابل بود و كنفرانس مطبوعاتي مشترك موصوف با رييس جمهور كرزي پس از اين حوادث به دلايل نا معلوم لغو شد.
***
سرگي لاوروف وزير خارجه ي روسيه به بي بي سي گفت مطلقاً اين احتمال وجود ندارد كه مسكو به بشار اسد رييس جمهور سوريه بگويد كه از سمت خود كناره گيري كند. لاوروف گفت كه روسيه جزئي از بازي تغير رژيم سوريه نميباشد.
***
سناي امريكا انتصاب جان برنن را به سمت رياست مركزي اطلاعات امريكا (سي آي اي) تائيد كرد. تائيد آقاي برنن با 63 رأي موافق و 34 رأي مخالف به تصويب رسيد.
***
كريم خليلي معاون دوم رياست جمهوري افغانستان گفت كه شوراي عالي صلح بايد شفاف باشد.
***
بر اساس گزارش هاي دريافتي بي بي سي دولت آلباني به 201 نفر از اعضاي سازمان مجاهدين خلق كه در حال حاضر در اردوگاه آزادي در عراق به سر ميبرند پيشنهاد پناهندگي به آن كشور را نمود.
***
كورياي شمالي تهديد كرد كه عليه امريكا به حمله ي اتومي دست خواهد زد و جنگ كوريا را از سر ميگيرد.
***
سازمان پزشكان بدون مرز گفت در نتيجه ي دو سال درگيري شديد در سوريه خدمات درماني اين كشور نابود شده است.
***
جو بايدن معاون رييس جمهور امريكا به ايران هشدار داد كه ايالات متحده به دنبال جنگ نيست، اما همه گزينه ها و از جمله گزينه ي نظامي را روي ميز دارد.
***
در دومين پيروزي تيم ملي فتبال افغانستان در رقابت هاي چلنج كپ آسيا تك گل بلال آرزو تيم فتبال مغولستان را شكست داد و با شش امتياز در صدر گروه سوم اين مسابقات قرار گرفت.
***
دولت افغانستان از ايران خواست تا اجراي حكم اعدام شهروندان افغان را در ايران به تعليق در آورد.
***
اجساد پنج افغان كه به جرم قاچاق مواد مخدر در ايران اعدام شده بودند در منطقه ي كلفگان ولايت تخار منتقل و به خاك سپرده شد.
***
دادگاه استيناف ولايت بلخ مردي را به جرم تجاوز به يك دختر 5 ساله به اعدام محكوم كرد.
***
مقام هاي امريكايي گفتند از 8 تا 12 هزار نيروي ناتو بعد از سال 2014 در افغانستان باقي خواهد ماند.
***
پوليس پاكستان ملك اسحاق مؤسس و رهبر پيشين لشكر جنگوي گروه تندرو اسلامي را در خانه اش در پنجاب بازداشت كرد. اين گروه مسووليت حملات عليه هزاره هاي شيعه را در كويته ي پاكستان به عهده گرفته بود.
***
كميسيون اروپا گفت اسپانيا، فرانسه و پرتگال بر خلاف توافق قبلي خود با اتحاديه اروپا در كاهش هزينه هاي جاري كوتاهي كرده اند.
***
پوليس تركيه صد نفر را به اتهام ارتباط به گروه غير قانوني (جبهه ي انقلابي آزادي خلق) دستگير كرد. عمليات دستگيري در 28 شهر مختلف از جمله شهر هاي بزرگي چون استانبول، ازمير و انقره انجام شد. بيشتر بازداشت شدگان از رهبران ارشد و يا اعضاي (كنفدراسيون اتحاديه هاي كارگري بخش عمومي) بودند.
***
دولت عراق با عبور خط لوله ي انتقال گاز طبيعي ايران به سوريه از خاك عراق موافقت كرد. اين قرار داد ده ميليارد دالري به ايران اجازه ميدهد كه گاز ميدان پارس جنوبي را به عراق و سوريه و يا خريداران ديگر انتقال دهد. ايران با احداث اين خط لوله روزانه بيست و پنج ميليون متر مكعب گاز به عراق صادر ميكند.
***
دادستاني فدرال آلمان عليه دو نفر به دليل فروش و قاچاق ده ها موتور قابل استفاده در هوا پيماي بدون سرنشين به ايران اعلام اتهام كرد.
***
عربستان سعودي پس از آنكه سريلانكا سفير خود را از رياض فراخواند به اقدام متقابل دست زد. سريلانكا در واكنش به اعدام يك شهروند اين كشور در عربستان سعودي سفيرش را فراخواند.
***
زنان قوم هزاره ي پاكستان مانع دفن اجساد قربانيان بمب گذاري مرگبار در يك مركز تجاري در شهر كويته شدند.
***
اكادمي پزشكان بريتانيا خواهان وضع قوانين سختگيرانه تري براي مبارزه با چاقي مفرط در اين كشور شد.
***
آويكيدور ليبرمن وزير خارجه ي سابق اسرائيل به اتهام كلاهبرداري و خيانت در امانت به دادگاهي در بيت المقدس حضور يافت.
***
حامد كرزي رييس جمهور افغانستان اعلام كرد كه نيروهاي افغان حق ندارند پس از اين در عمليات نظامي از نيرو هاي بين المللي مستقر در اين كشور درخواست كمك هوايي كنند.
***
وزارت صحت افغانستان از ميان يكصد و هشتاد و دو بيمارستان خصوصي جلو هشتاد و هفت بيمارستان را بدليل سرپيچي از قوانين و بي توجهي به استاندارد ها و فعاليت بدون مجوز گرفت.
***
وزارت ماليه افغانستان كابل بانك را به فروش گذاشت و از پنج شركتي كه قبلاً داوطلب خريد آن شده بودند تنها يك شركت داخلي حاضر به خريداري اين بانك ماند.
***
پوليس پاكستان از كشته شدن دست كم شصت نفر در اثر انفجار در شهر كويته در جنوب شرق اين كشور خبر داد.
***
به اثر انفحار شديد در برابر مسجد شيعيان شهر هنگو در نزديك مرز با افغانستان به گزارش پوليس پاكستان بيش از بيست تن كشته و دست كم سي نفر زخمي شدند.
***
در مقابل ساختمان سفارت امريكا در انقره پايتخت تركيه انفجار رخ داد. به اساس گزارش ها اين انفجار انتحاري بود و به اثر آن دست كم دو نفر كشته شدند.
***
نورودوم سيهانوگ پادشاه سابق كامبوج در گذشت. جسد وي طي تشريفاتي از كاخ سلطنتي تا محل سوزاندن جسد در يكي از پارك هاي پونومپن تشيع شد.
***
كاترين اشتاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه يي از گزارش هاي مربوط به موج جديد بازداشت روزنامه نگاران، سردبيران و حمله به پنج دفتر روزنامه در ايران ابراز نگراني كرد.
***
روزنامه نيويارك تايمز نوشت كه هكر هاي چيني در چهار ماه اول سال گذشته ي ميلادي مكرراً به كمپيوتر هاي آن روزنامه نفوذ كرده اند.
***
ب ک ک حزب كارگران كردستان تركيه گزارش رسانه هاي تركيه مبني به خروج پيكار جويان آن گروه را از تركيه رد كرد.
***
گروه ناظر حقوق بشر سوريه كه مركز آن در لندن است از كشف اجساد ده ها مرد جوان در نزديكي حلب خبر داد.
***
جنرال عبدالفتاح السيسي فرمانده نيروهاي مسلح مصر هشدار داد كه بحران سياسي كنوني ميتواند به نابودي (مصر) كشور منجر شود.Ÿ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر