۱۳۹۱ اسفند ۱۶, چهارشنبه

نگاهی به زندگی یکصد دانشمند بزرگ جهان


شماره 114/ چهارشنبه 16 حوت 1391/ 6 مارچ 2013
3
از کتاب: 100 دانشمند بزرگ
تلخیص و نگارش: بابک سیاووش
جوزف پریستلی
ژوزف پریستلی
ژوزف پریستلی فیلسوف انگلیسی بود که چند گاز از جمله اکسیژن ونیتروژن شد. ژوزف اکسیژن را با حرارت دادن اکسید سیماب قرمز به دست آورد ژوزف با حل کردن ((هوای ثابت)) در آب،آب کربنات دار یا سودا را تولید کرد. پریستلی در کنار این در گیر مسایل سیاسی روزگار خود بود حمایت او از انقلاب فرانسه منجرشد به غارت خانه،کتابخانه و آزمایشگاه اوشد. او به ایالت متحد رفت و مابقی عمر خود را در آنجا گذارند.
***
انتوان
آنتوان لوران لاووازیه
دانشمند فرانسوی و بنیانگذار کیمیا ی (شیمی)نوین بود. وی نخستین کسی بود که ترازو را جهت سنجش و تحقیق در فعل و انفعالات کیمیایی (شیمیایی) در آزمایشگاه وارد عمل کرد و تجربه و سنجش توأم با نتیجه گیری صحیح را پایه و اساس این علم قرار داد.
همچنان اکسیژن را به نام امروزین آن نامید و سامانه نامگذاری جدید عناصر را پایه گذاری کرد. بسیاری از نامهایی پیشنهادی آنتون از جمله اسید سولفوریک، سولفات و سولفیت هنوز مورد استفاده است. او ثابت کرد اکسیژن برای جانوران وگیاهان نقش مهمی را دارد و گازی را که کشف کرده بود هیدروژن نامید.
***
مارکیز
مارکیز دوپیر- سیمون لاپلاس
ستاره شناس و ریاضیدان فرانسه یی بود، به دلیل کندوکاو در وضعیت منظومه ی شمسی معروف شده است. مارکیز با استفاده از قانون جاذبه توضیح داد که چرا سیارات در بعضی موارد از مدار خود منحرف می شوند. او کشف کرد منظومه شمسی زمانی تشکیل شد که توده ی گاز و غبار میان ستارگان سرد وبه هم فشرده شد. این نظریه مبنای تحقیقات جدید بر روی منشاء ستارگان شد.
***
dave9/people/batch6/2
جان دالتون
جان دالتون کیمیا دان (شیمیدان)و فیزیکدان بریتانیایی بود. معروفیت او بیشتر بخاطر پیشگامی او در نظریه اتمی است.
طبق این نظریه ، تمام مواد از ذرات ریزی تشکیل شده اند که غیر قابل تقسیم اند . او این ذرات را اتم نامید. او شرح داد که اتم هر عنصر به خصوص وزن مشخصات بخصوص همان عنصر را دارد. او از کوررنگی رنج می برد ، در باره ای این بیماری تحقیق کرد ونخستین مقاله علمی در باره ی این بیماری را که بعداً دالتونیسم نام گرفت، منتشر کرد.
***
یوهان مندل
یوهان گرگور مندل
به عنوان پدر دانش ژنتیک نوین شناخته شده است. او توانست قوانین حاکم بر انتقال صفات وراثتی را که حاصل آزمایشهایش روی گیاه نخود معمولی بود، شناسایی کند. او ثابت کرد خصوصیات دانه های نخود ارثی است مندل این نظریه را ثابت کرد که والدین خصوصیات خود راازطریق حاملی که ژن نامیده می شود به فرزندان خود منتقل میکنند.
***
لویی پاستور
لویی پاستور
یکی از معروف ترین و بزرگترین میکر وبیولوژیستهای جهان پاستور است که کشفیات به جاماندنی در زمینه ی علوم پزشکی انجام داد. اونقش موجودات ریز (مانند باکتریها) را درشیوع بیماریها وترشیدگی غذاها کشف کرد. او روشی به نام پاستوریزه کردن ابداع کرد که از گرما برای کشتن موجودات ریز استفاده می شد. بعد ها برای مقابله باوبای مرغی و سیاه زخم واکسن ساخت (کلمه واکسن توسط او ابداع شد) اولین واکسن هاری راهم او ساخت و با آن پسری را که توسط سگ گاز گرفته شده بود معالجه کرد.Ÿ
بقیه در آینده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر