۱۳۹۱ اسفند ۲۹, سه‌شنبه

نگاهی به زندگی یکصد دانشمند بزرگ جهان


شماره 116/ چهارشنبه 30 حوت 1391/ 20 مارچ 2013
4
از کتاب: 100 دانشمند بزرگ
تلخیص و نگارش: کاووس سیاووش
رابرت کخ

رابرت کخ از بنیانگذاران علم باکتری شناسی است به دلیل مطالعاتش درباره ی بیماری سل جایزه نوبل را گرفت. او بر روی سل. وبا سیاه زخم مطالعات وسیعی انجام داد. او روش کشت میکروبها را در آزمایشگاه برای تولید واکسین ابداع کرد واین روش هنوز کاربرد دارد.
***
ویلهام کنراد رونتگن

فیزیکدان آلمانی، رونتگن اشعه ی ایکس را کشف کرد که به نام اشعه رونتگن هم خوانده می شود. رونتگن از آن جا که فکر می کرد این اشعه به نور مربوط نیست آن را اشعه ی ایکس یا نامعلوم نامید. رونتگن نخستین عکس اشعه ی ایکس را هم درست کرد که استخوانهای دست همسرش را نشان می داد.
***
ایوان پیتروویچ پاولوف

عصبشناس، فیزیولوژیست، روانشناس و پزشک روس است. پاولف برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد. شهرت وی بیشتر از کارهای او در زمینه بازتاب شرطی ناشی میشود.
او طی یک آزمایش معروف ، ثابت کرد که بزاق دهان سگ گرسنه ای که همزمان با صدای زنگ در برابر گوشی قرار می گیرد ترشج می شود حتی در فقدان وجود گوشت و با شنیدن صدای زنگ بازهم به ترشح بزاق ادامه خواهد داد. پاولف ثابت کرد سا مانه ی عصبی نقش مهمی در هضم غذا ایفا می کند.
***
سیگموند فروید

این روانشناس در سال 1856 در اتریش بدنیا آمد که بنیانگذار تحلیل روانی (سایکو آنالیز) شناخته می شود که سعی میکرد برای بیماران ذهنی خود فرایند ناخود آگاه را روشن سازد. به اعتقاد او آشفتگیهای ذهنی بیشتر بخاطر سرکوب و مخفی شدن خاطرات آنها میباشد و این بیماری ها بخاطر بیان نکردن عواطف و احساسات به وجود می آیند (مثل خشم، ترس). او بخاطر دانستن علت درد بیماران خود آن ها را هیپنوتیزم میکرد و همچنین شیوه ی دیگری غیر از هیپنوتیزم هم بکار می برد که همانا تجزیه و تحلیل کردن خواب های بیمارانش بود.
***
ماکس پلانک

ماکس کارل ارنست لودویگ پلانک پدر فزیک نوین در سال 1858 در آلمان متولد گردید. او نظریه ی کوانتوم را گسترش داد (کوانتوم به نوع رفتار ذرات ماده و خواص ماده که منجر به جذب یا دفع انرژی می شود میپردازد). این نظریه به اصل اینکه ماده و انرژی هر دو هم مانند ذرات مادی و هم موج رفتار میکنند بنا نهاده شده. موصوف در سال 1918 برنده جایزه نوبل فزیک شد.
***
توماس هانت مورگان

توماس هانت مورگان متولد سال 1866 در امریکا میباشد که بخاطر ارایه ی نظریه ی نقش کروموزمها در وراثت معروف شد. او توضیح داد که کروموزمها اجسامی ریز و رشته مانند استند که ژنها یعنی عامل وراثت را حمل میکنند. همچنین او متوجه شد که ژنها در خط مستقیم روی کروموزمها قرار میگیرند. وی ابتدا اعتقادی به نظریه مندل در باره ی وراثت نداشت، اما بعد از آزمایش مگس میوه (دورسوفیلا) نظرش تغیر کرد. مورگان در سال 1933 جایزه ی نوبل در فیزیولوژی و طب را گرفت.
***
ماری کوری

ماری کوری در 1868 در شهر وارسا کشور پولند دیده به جهان گشود. او نخستین دانشمندیست که دو بار جایزه نوبل را گرفت. او و شوهرش پیری کوری عناصر پلوتونیم و رادیوم را کشف کردند. این زوج دانشمند به اتفاق هم در سال 1903 جایزه ی نوبل فزیک را برای کار بر روی تشعشع (که نخستین بار هنری بکرل آن را کشف کرده بود) دریافت کردند. مادام کوری در سال 1911 باز هم و این بار در رشته کیمیا جایزه ی نوبل را گرفت.
***
آلبرت انشتین

این دانشمند بزرگ در سال 1879 در آلمان به دنیا آمد. نظریه ی خاص و عام نسبیت او سنگ بنای علوم جدید است. انشتین در نظریه خاص نسبیت ثابت کرد کهE=mc2 ه E)معادل انرژی،mجرم هر جسم وcسرعت نور است). این فرمول ثابت می کند که جرم می تواند به انرژی تبدیل شود، نظریه ای که در زمان خود به شدت رد شد و به همین دلیل انشتین جایزی نوبل را برای کار بر روی فوتو الکتریک گرفت نه به دلیل نظریه ی نسبیت!Ÿ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر