۱۳۹۲ مهر ۴, پنجشنبه

شبانه مهریار: الگوی هنری من مادرم است

شماره 143/ پنجشنبه 4 میزان 1392/ 26 سپتمبر 2013
Untitled
رحیم مهریار و پرستو دو هنرمند شناخته شده ی افغانستان میباشند که اخیراً شبانه مهریار فرزندشان در جایگاه پدر و مادر پا گذاشته و تا قله های شهرت با دنیای هنر به پیش رفت.

بابک سیاووش گفتگویی با شبانه مهریار انجام داده که توجه تان را به آن جلب میکنیم:
مختصر در مورد زندگي تان بگوئيد ؟
شبانه مهریار: قسمیکه از نام من پيداست دختر مرحوم و مغفور سلطان غزل رحيم مهريار و مشعل ترنم خانم پرستو هستم ما نسبت به شرايط ناگواری که در افغانستان وجود داشت ازکودکی مهاجر و آواره شدیم به آلمان رفتیم و تا فعلاً در کشور آلمان در کنار خانواده ام زندگی ميکنم و تحصيلات خود را دررشته اداری (master of business administration)در همانجا (آلمان) به پايان رسانيده ام .
چه باعث شد كه آواز خوان شويدو از چه سالي به صورت حرفه یی به اين كار پرداختيد؟
شبانه مهریار: خوب کارم را به صورت حرفه یی در سال 2002 با آهنگی دوگانه به نام دختر تاجیک با خالد جان کيهان شروع نمودم و فکرميکنم عشق و علاقه که به موسيقی داشتم و احترام به شخصيت هنری و اجتماعی از جمله والدينم باعث شد که من هم علاقه خود را به مسلک تبديل نمائيم و بتوانم راه والدينم را ادامه دهم.
تاکنون چند البوم تصويري داريد وچند آهنگ شنيداري و در مجموع چند آهنگ داريد؟
شبانه مهریار: در مجموع 7 آهنگ اجراء نموده ام که 3 آهنگ آن تصوير شده و بقيه فعلاً صوتی ميباشد و کار های جديدی روی دست دارم که انشاا لله تا آخر اين سال در دسترس علاقمندانم قرار ميگيرد.
يك پرسش خصوصي، مجرد هستيد متاهل ويا نامزد؟

شبانه مهریار: تا فعلاً مجرد وفعلا همسفر زندگيم موسيقی است.
def
استقبال علاقمندان از خودت چطوراست؟
شبانه مهریار:البته مدت کوتاهی میشود که من آواز میخوانم وسرگرم کار های هنری هستم از علاقمندان خود راضی هستم. تشويق شان مرا وادار ميکند تا بيشتر کار کنم وبرای شان بخوانم و کاری مورد پسند شان از خود بجا بگذارم
در مورد دشواري هاي فرا راه هنرمندان بانو در افغانستان نظر شما چيست؟
شبانه مهریار:متاسفانه بانوان در جامعه ما هر کاری را که پيش بگيرند با ممانعت های زيادی روبرو ميشوند. نسبت تجربه که خودم دارم زن اگر بخواهد در افغانستان آوازخوان شود از لحاظ مسايل که مربوط موسيقی است هيچ کدام مشکلی ندارد . ولی از لحاظ تعصب طبعاً افغانستان يک کشور اسلامی است و فرهنگ بخصوص خود را دارد بايد منحيث يک خانم هر حرکت کاری و هنری تا حد امکان دا خل چوکات فرهنگی و اسلامی باشد.
هنرمند مورد علاقه تان كيست و چه کسی را الگوي رفتاري تان درموسیقی قرار ميدهيد؟
شبانه مهریار: هنرمند مورد علاقه من مادرم خانم پرستو مشعل ترنم ميباشد و الگوی من هم جناب شان ميباشند چون که آواز خوان افغان هستم و پيروی از يک خانم افغان مرا ميتواند به راه موفقيت بکشاند.
درمورد خانواده تان بگويد خانواده شما را مخصوصاً پدر و مادرتان را همه میشناسند چقدر با شما همکاری میکنند.؟

شبانه مهریار:با وجود خانواده ام مفتخر هستم فقط با پدر جانم بعضی از راگ ها را تمرین نمودم، اما متاسفانه در اين راه از طرف خانواده ام هيچکدام تشويق يا همکاری همرايم نشده است .
شعر و كمپوز آهنگ ها چگونه انتخاب ميكنید و شعرهای آهنگ هایتان را بيشتر از كدام شعرا انتخاب ميكنيد؟
شبانه مهریار:انتخاب شعر آهنگ و موسيقی هميشه از خودم ميباشد و از شعرای مختلف است در مجموع من آدمی هستم که به کار خوب ارج ميگذارم.
استفاده شما از انترنت چطور است در رابط با اين كه علاقمندان تان را با شما نزديك میسا زدو صفحه فيس بوك تان تاحالاچند هزار هوادار يا فن دارد؟
شبانه مهریار:خوشبختانه حدود 30 هزار فن دارد صفحه فيس بوک که مربوط من ميشود. البته از تک تک شان سپاسگذارم و استفاده از انترنت جزءکارهای روزمره هر انسان شده، خوب من هم از اينکه بتوانم پيشنهادات دوستان و علاقمندانم را پاسخگو باشم گهگاهی سراغ انترنت را ميگيرم و استفاده مینمایم.
در اين روز ها كدام كار جديدي براي علاقه مندان تان روي دست داريد؟
شبانه مهریار:چند آهنگ تازه دارم که ساخته های دوست عزيزم اجمل پارسا هنرمند جوان کشور ما ميباشد که به زودی تقديم دوستداران آوازم مینمایم.
تا حال در چند جشنواره اشتراك كرده اید و چند جايزه گرفته اید؟
شبانه مهریار:سال گذشته برای بار اول در جشنواره تلويزيون آريانا در بهترين آواز خوان تازه کار اناث کانديدا بودم اما کدام جايزه دريافت نکردم.
پيام شما براي خواننده هاي اين گفتگو وعلاقمندان تان چيست ؟
شبانه مهریار: پیام من به هموطنان عزيزم که اين مصاحبه را ميخوانيد اینست که: لطف نموده و هنرمندان تان را تشويق نمائيد چرا که فقط تشویق شما يک انسان راهنرمند ميسازد؛ و جهان سپاس از شما آقای بابک سياووش که با من گفتگو کردید.Ÿ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر