۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

سفر بی پایان پرندگان


شماره 123/ چهارشنبه 25 ثور 1392/ 15 می 2013
به بهانه روز جهانی پرندگان مهاجر

پیشینه
روز جهانی پرندگان مهاجر در سال 2006 میلادی- در طول کمپین آگاهی رسانی سالانه ای آغاز شد که تلاش داشت اهمیت حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه آنها را برای عموم برجسته کند. روز جهانی پرندگان مهاجر به طور مشترک توسط چندین نهاد وابسته به سازمان ملل متحد و همچنین شماری از سازمان های تخصصی مردم نهاد در سطحی بین المللی سازماندهی و مدیریت میشود. در این راستا، نقش دبیران کنوانسیون های حفاظت از گونه های وحشی مهاجر موسوم به (CMS) و پیمان حفاظت از پرندگان آبزی آفریقا- اوراسیا(AEWA) بسیار مهم است. این دو پیمان بین المللی حیات وحش توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد اداره میشود. گفتنی است هزینه مالی برنامه های آگاهی رسانی و فعالیت های مرتبط به برگزاری مراسم روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری توسط وزارت فدرال آلمان برای محیط زیست، حفاظت از طبیعت و ایمنی هسته ای (BMU) تامین میشود.
شبکه های زیست محیطی برای پرندگان مهاجر
پرندگان مهاجر در مسیر سفر های سالانه خود مسافت هایی طولانی را که گاهی ده ها هزار کیلومتر را در بر میگیرد در می نوردند. محور اصلی موضوع تمرکز امسال روز پرندگان مهاجر ” ایجاد شبکه برای پرندگان مهاجر” است. این موضوع اهمیت ایجاد شبکه های متصل را در امتداد مسیرهای مهاجرت این پرندگان برجسته میسازد. این لانه ها یا شبکه های متصل درست مانند سنگ هایی هستند که طول پلکان را به هم متصل میکند و پرندگان مهاجر برای استراحت، تغذیه، تولید مثل و سپری کردن زمستان به آن نیازمندند. بسیاری از آشیانه هایی که پرندگان مهاجر در امتداد سفر خود به آنها اتکاء دارند، توسط فعالیت های انسانی مختل شده اند. این اختلال خطری جدی برای حیات گونه های وحشی پرندگان مهاجر محسوب میشود. فعالیت های های مستقیم انسان مانند اختصاص زمین به فعالیتهای کشاورزی ، خانه سازی و یا جنگل زدایی، و همچنین تأثیرات غیر مستقیم انسانی مانند تغییرات آب و هوایی، آشیانه ها و شبکه های پرندگان مهاجر را تخریب میکند. تا کنون شمار زیادی از این آشیانه ها یا آسیب دیده و یا به طور کامل نابود شده است. بنابر این، حفاظت از این شبکه ها برای ادامه حیات و سلامت گونه های پرندگان مهاجر بسیار مهم است.

همکاری با یکدیگر برای حفاظت از پرندگان مهاجر
مضمون فعالیتهای بین المللی امسال پیرامون روز جهانی پرندگان مهاجر بر مبنای اهمیت ایجاد ارتباط و همکاری های نزدیک میان دولت های جهان، سازمانهای طرفدار حفاظت از محیط زیست و شهروندان علاقه مند به حفاظت از گونه های وحشی پرندگان مهاجر سازماندهی شده است. تلاشهای مشترک بین المللی و میان-کشوری از این لحاظ اهمیت می یابد که برنامه های حفاظت از محیط زیست در یک کشور خاص می تواند به طور کامل با از دست رفتن تنها یک شبکه در منطقه و یا کشوری دیگر دچار مخاطره شود. برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر همچنین با هدف تشویق جامعه بین المللی در سهیم دانستن خود در این تلاشها صورت می گیرد.
پرسش واقعی این است که حفاظت از گونه های وحشی پرندگان مهاجر از چه منظری اهمیت می یابد؟ پرندگان در حقیقت نقش دما سنج زیست محیطی را برای ما و طبیعت ایفا می کنند. سلامت، شادابی، و تحرک پرندگان در فضای آبی آسمانها تا حد زیادی بیان گر سلامت و تمیزی آب و هوا، کیفیت زمین های حاصل خیز، و وفور منابع طبیعی است. به مخاطره افتادن سلامت پرندگان میتواند نشانگر مشکلات زیست محیطی باشد که همه ما باید آنها را جدی بگیریم و برای حل آنها تلاش کنیم. همچنین زیبایی و گونه گونی پرندگان، گستره تنوع زیستی را غنی تر ساخته و بن مایه بسیاری از نمادهای تاریخی کشورها را فراهم آورده است.Ÿ انترنت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر