۱۳۹۴ تیر ۳۰, سه‌شنبه

رهبر گروه بیتــــــل های افغانستان به جاودانـــگی پیوست

 

ژوئیه 21, 2015
شماره ( 236 ) چهارشنبه ( 31) سرطان ( 1394) / ( 22 ) جولای ( 2015 )
bital
دکتر اسدا لله شعور
با کمال تأسف آگاهی یافتیم که فرید راستا اساسگذار و رهبر نخستین گروه هنری مدرن کشور هفته ی گذشته در ایالت کالیفرنیای امریگا دیده از جهان فرو بست.
فرید راستا و برادرانش بصیر راستا، همایون راستا و فرهاد راستا در ۱۳۴۷ش که گروه بیتل های انگلستان به اوج شهرت رسیده، حتی در میان قشر ممتار جامعه ی ما در شهرهای بزرگ افغانستان علاقمندانی پیدا کرده بود؛ برآن شدند تا گروه مماثل بیتل هارا در کابل اساس بگذارند و پس از تلاش زیاد موفق شدند تا یک سال بعد گروه «فور برادرز» یا چهار برادر را تشکیل داده، در برنامه های جشن استقلال ۱۳۴۸ش موجودیت خودرا اعلان نمایند. آنها در روزهای پایانی ماه اسد همانسال طی کنسرتی که انانسری آن را مسعود خلیلی بر عهده داشت، در رستوران خیبر گشایش گروه خویش را به آگاهی حلقه های فرهنگی کابل رساندند و سپس در برنامه های جشن شرکت جسته مورد استقبال بی سابقه ی مردم روبرو گردیدند.
ظهور این گروه به زودی توسط جوانان دیگر را به پیروی بر انگیخته، گروه های ستاره ها توسط سیدهاشم بها، اعظم پرونتا و سایر همکاران شان، گروه پیام توسط عظیم عارف (عارف کیهان)، تمیم انوریار و نورا لله، گروه علی بابا توسط اعظم عبرت و همکاران، گروه لاله ها توسط نعیم پوپل و رفقایش به روی صحنه آمده، با بخشیدن روح نوین به محافل مردم کابل، سلطه ی خرابات بر مارکیت موسیقی را شکستاندند.
گرچی گروه های موسیقی بعدی به بیراهه رفتند، ولی دسته های یادشده تأثیر عمیقی بر موسیقی همان برهه ی زمانی کشور گذاشت که بررسی آن را برای بعد می گذاریم.
فرید راستا پس از فروپاشی گروه چهار برادر از بیتلیزم روی گشتانده به خواندن غزل روی آورد و این ژنر موسیقی را به استادی به اجرا می گرفت، وی در پهلوی آن آهنگ های زیبایی برای هنرمندان دیگر می ساخت که آهنگ زیبای آواره گی به آواز خانم مهرانگیز، آهنگ نازنین عاشق به آواز هنرمند ایرانی خانم نوش آفرین و آهنگ امشب ای ماه به درد دل من تسکینی به آواز خود او از بهترین نمونه های کمپوز اوست.
فرید راستا که از شهرت طلبی گریزان بود و شکسته نفسی یی در حد اعلا داشت؛ با وجود استعداد و دانش خویش در موسیقی، زیاد شناخته نشد ولی کارهایی را که خاموشانه انجام می داد، میراث جاودانه و گرانبهایی برای موسیقی کشورست.
این یادداشت عاجل که صرف حکم خبر سفر آنجهانی او را دارد به هیچ وجه بازگوینده ی خدمات او برای موسیقی کشور نیست. ازین سبب در شماره های بعدی کابل ناتهـ در مورد او و کارهایش به تفصیل خواهیم نوشت.Ÿ
یاد راستا گرامی باد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر